Tinggalkan pesanan anda di sini!

Khamis, 27 September 2012

Band 5 : Bukan mudah-mudah boleh diberi

Sebelum Shaz bercerita tentang pendapat. Jom kita ulangkaji semula apa kata standard prestasi mengenai tahap-tahap band ini. Perhatikan band 5 meminta kita menilai pelajar yang tahu, faham dan boleh buat dengan BERADAB TERPUJI

KERANGKA STANDARD PRESTASI
BAND
STANDARD
1
Tahu
2
Tahu dan Faham 
3
Tahu, Faham dan Boleh Buat 
4
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab
5
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
6
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali

Bagi menambah lagi kefahaman kita, perhatikan pula tafsiran band secara umum mengenai band-band ini. Isi penting untuk band 5 adalah 'situasi baru, ikut prosedur dan sistematik'
 
TAFSIRAN BAND
BAND
PERNYATAAN BAND
TAFSIRAN
1
TAHU
Murid tahu perkara asas atau boleh 
melakukan kemahiran asas atau memberikan
 respons kepada perkara yang asas.
2
TAHU  DAN FAHAM 
Murid menunjukkan kefahaman untuk
 menukar bentuk komunikasi atau
 menterjemah serta menjelaskan
 apa yang telah dipelajari.
3
TAHU, FAHAM
 DAN BOLEH BUAT 
Murid menggunakan pengetahuan
 untuk melaksanakan sesuatu 
kemahiran dalam satu-satu situasi.
4
TAHU, FAHAM DAN
 BOLEH BUAT DENGAN BERADAB
Murid melaksanakan sesuatu kemahiran 
dengan beradab, iaitu mengikut prosedur
 atau secara sistematik.
5
TAHU, FAHAM DAN
 BOLEH BUAT DENGAN BERADAB TERPUJI
Murid melaksanakan sesuatu kemahiran 
dalam situasi baru, dengan mengikut 
prosedur atau secara sistematik, 
serta tekal dan bersikap positif.
6
TAHU, FAHAM DAN
 BOLEH BUAT DENGAN 
BERADAB MITHALI
Murid mampu menzahirkan idea yang
 kreatif dan inovatif,  mempunyai
 keupayaan membuat keputusan untuk mengadaptasi 
permintaan serta cabaran dalam
 kehidupan seharian serta boleh
 berbicara untuk mendapatkan dan 
menyampaikanmaklumat menggunakan
 ayat yang sesuai secara bertatasusila dan
 menjadi contoh secara tekal.

BAND
PERNYATAAN STANDARD
1
Tahu pengetahuan asas matematik.
2
Tahu dan faham konsep dalam matematik.
     3
Tahu, faham dan boleh menggunakan kemahiran asas matematik.
4
Tahu, faham dan boleh menyelesaikan masalah matematik secara sistematik.
5
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran matematik dalam 
menyelesaikan masalah yang kompleks dengan menggunakan pelbagai kaedah.
6
Menguasai dan mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran matematik 
secara kreatif, inovatif dan berkesan.


Dalam subjek matematik : band 5 menyebut 'masalah yang kompleks' dengan pelbagai kaedah. 

Jadi,
1. Adakah bermakna masalah yang tidak kompleks tidak boleh digunakan pakai untuk band5?
-Jawapan : Ya. Soalan aras mudah tidak sesuai untuk band5. Bermakna guru perlu mengubal soalan yang susah untuk band5.
 
2. Adakah pelajar perlu menunjukkan lebih dari satu kaedah penyelesaian matematik bagi satu-satu soalan? 
 -Jawapan : Tidak. Tetapi digalakkan kaedah berbeza untuk setiap soalan bagi menunjukkan kepelbagaian kaedah.

3.Bolehkah pelajar yang dibantu oleh guru  dengan penerangan soalan dan penerangan jalan kira diberikan band5?
-Jawapan : Of course NOT. 


p/s : jawapan mungkin berbeza mengikut taklimat masing-masing

 
 

Rabu, 19 September 2012

Kenapa buat kerja dengan terbaik?

Pernah tak fikir kenapa ada orang buat kerja dengan bagus dan bersungguh?
  • Apa tujuan orang itu?
  • Adakah untuk SKT?
  • Adakah untuk pujian pentadbir?
  • Adakah untuk kepuasan diri? 

Bagi Shaz,
Shaz cuba untuk buat kerja dengan bersungguh-sungguh dan terbaik
untuk
  • pahala di akhirat nanti
  • keberkatan gaji bulanan yang diterima
  • semoga anak-anak Shaz nanti juga dididik oleh guru yang sentiasa buat yang terbaik.

Bukan nak percaya dengan hukum karma,
tetapi percaya kepada
buat baik dibalas baik
buat jahat dibalas jahat

jika kita sebagai guru hanya ala kadar mendidik anak orang,
tak mustahil nanti anak kita juga dididik dengan ala kadar sahaja

jadi mulai sekarang
sambil kita mengajar anak orang,
kita niatkan di hati
"semoga apa yang telah aku berikan kepada pelajar-pelajar ini
akan diterima kembali malah lebih lagi oleh anak-anakku"

sebab itulah
anak cikgu sentiasa jadi best student di mana-mana sekolah pun

FAQ PBS

Baca FAQ

Selasa, 18 September 2012

Pemantau PBS dah mula turun padang

Di atas tu adalah status facebook salah seorang admin PBS Math JPWP. 
Nampaknya pemantau sudah mula turun padang melihat perkembangan PBS di sekolah-sekolah KL. 


Khamis, 13 September 2012

Kertas percubaan SPM Selangor & KL bocor di FB?

KUALA LUMPUR - Soalan percubaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini bagi Kuala Lumpur dan Selangor, yang berjalan dari 29 Ogos lalu hingga 21 September ini, didakwa  sudah tersebar menerusi laman sosial Facebook.

Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng berkata, maklumat tersebut diperolehi daripada seorang guru tuisyen yang memberitahu bahawa pautan kepada soalan itu dimuat turun di Facebook sehari sebelum tarikh peperiksaan bagi setiap subjek.

''Selalunya  mereka akan letak soalan itu  sehari sebelum tarikh peperiksaan bagi setiap subjek, namun  apa yang menimbulkan tanda tanya sekarang mengapa tiada tindakan diambil meskipun ada guru sekolah yang mengetahui tentang perkara ini,” katanya pada sidang media di pejabatnya hari ini.

Sementara itu, semakan Sinar Harian di laman sosial  berkenaan pada awal pagi mendapati terdapat 23,000 orang telah menerima laman tersebut, namun  selepas maklumat mengenainya tersebar di media, laman itu telah  tiada pada jam 3 petang tadi.
Kertas percubaan SPM bocor di FB
Hasil semakan itu mendapati terdapat 10 subjek yang didakwa kertas percubaan SPM sebenar peperiksaan telah dimuat turun  di laman tersebut.

“Saya harap pihak berkuasa termasuk Kementerian Pelajaran dapat menyiasat dan mengenakan tindakan tegas ke atas mereka yang terlibat kerana kertas percubaan yang dimuat turun adalah 99.9 peratus  tepat seperti soalan sebenar,”katanya.

- sumber Sinar harian

Doakanlah kesihatan Ahmad Adam Syukri





ADAM LAHIR SECARA VACUUM PD 4/3/12 DAN SEWAKTU KELAHIRANNYA ADAM KELUAR DALAM KEADAAN FLAT DAN KEKURANGAN OKSIGEN.SCAN MRI PD 9/3/12 MENUNJUKKAN OTAK ADAM MENGALAMI KEROSAKAN YG AMAT TERUK..ADAM TIDAK PANDAI MENELAN AIRLIUR DAN BERGANTUNG PADA MESIN OKSIGEN UNTUK TERUS HIDUP.ADAM JUGA PERLU BERGANTUNG PD MESIN SUCTION KRN TIDAK PANDAI MENELAN AIR LIUR UNTUK SEDUT AIR LIUR DLM RONGGA HIDUNG DAN MU
LUTNYA. MATA KANAN ADAM MENGALAMI INJURED,BEGITU JG DGN TELINGA SBLH KANAN YG TIDAK DAPAT MENDENGAR KRN KROSAKAN PD BHGIAN DALAM TELINGANYA.

DOKTOR PAKAR OTAK MENGESAHKAN ADAM AKN TERLANTAR SEUMOR HIDUP DAN PELUANG UNTUK BERJALAN DAN HIDUP SPT KANAK2 NORMAL MMG AMAT TIPIS.DOKTOR PAKAR OTAK MENGKLASIFIKASIKAN KEROSAKAN OTAK ADAM SEBAGAI KEMATIAN SARAF OTAK..

 
Adam semasa lahir
 
Adam pada bulan Mac
 
Adam pada Mei

Adam


Adam : sekarang September





carian facebook : Ahmad Adam Syukri

Isnin, 10 September 2012

Nurul Ain Ann-Kamil - Guru makan gaji buta


Ramai yer orang yang tak puas hati dengan cikgu-cikgu ni. Alhamdulillah.

Apa yang Shaz nampak, dia ini terlalu berbangga dengan dirinya yang kononnya lagi hebat dari guru dan lagi pandai bahasa Inggeris dari guru. Tapi sayang, ayat bahasa Inggeris pun tak berapa nak betul jugak.

Isi-isi penting.
  1. Guru bergaduh dengan suami/kekasih etc dan melepaskan geram kepada pelajar. 
  2. Guru kurang ajar.
  3. Guru tak tahu berkomunikasi dengan ibubapa
  4. Guru melayu tak pasti cakap bahasa Inggeris
  5. Guru bahasa Inggeris salah menggunakan bahasa Inggeris
  6. Guru asyik bergosip
  7. Guru berniaga barang Cosway, Avon etc
  8. Guru selalu MC
  9. Guru selalu mengandung semata-mata kerana cuti bersalin 3 bulan
  10. Guru makan gaji buta
  11. Kerajaan buta (kerana beri guru cuti bersalin yang lama)
  12. Ibubapa tak percayakan guru dan hantar anak ke pusat tuisyen (doktor ke yang mengajar di pusat tuisyen? )
  13. Ramai kawan guru dan kawan-kawan guru BELIAU yang menyampaikan semua informasi di atas.
Ada betul juga yang disampaikannya tetapi banyak juga isi yang ditulis tanpa usul periksa dengan kata-kata tuduhan yang melampau sehingga menghina pekerjaan guru. Contohnya -: Adakah dengan menjadi guru bermakna cikgu itu wajib pandai berbahasa Inggeris?

ORANG SALAH FAHAM DENGAN CIKGU

Orang ingat cikgu adalah malaikat dan cikgu itu maksum sedangkan cikgu juga adalah manusia biasa yang ada hati, perasaan, sikap dan sifat yang pelbagai. Cikgu bukan sempurna tetapi cikgu cuba berikan yang terbaik mengikut akujanji yang telah kami ikrarkan.

KAMI BUKAN 100% SEMPURNA DAN KAMI TIDAK BOLEH JADI 100% SEMPURNA

PBS Math : Akhirnya selesai juga

Betullah kata pepatah "hendak seribu daya, tak mahu seribu dalih" 
Dalam kepayahan dan cabaran melaksanakan PBS Matematik, akhirnya kami (Shaz dan  pelajar) dapat menyiapkan semua PBS Matematik dari Bab 1 hingga ke Bab 12 pada minggu lepas. 

KOD EVIDENCE
PENERANAGAN EVIDENCE
TARIKH PENTAKSIRAN
B4D9E1
Membuat model kubus dan kuboid

  

Gambar-gambar di bawah ini, Shaz paparkan di blog sebagai bukti jika nanti ada pemantauan dari pihak atasan kerana Shaz tidak menyimpan semua model kubus dan kuboid pelajar. Hanya yang terbaik sahaja, berada dalam simpanan Shaz manakala yang lain dipulangkan kepada pelajar. 

Kelas 1M. B4D9E1 dijalankan pada 29 Ogos 2012 menggunakan hampir 3 waktu matematik. Shaz terpaksa menukar waktu dengan guru memandangkan ramai pelajar tidak dapat menyiapkan model dalam 2 waktu.

Langkah pertama, pelajar melukis bentangan kubus dan kuboid. Arahan dan kaedah diedarkan dalam bentuk lampiran. 
 
Masing-masing sibuk dengan kerja. Tak sempat nak menoleh kanan kira. Bukan lakonan ye. Memang semua sedang fokus. 

Ada kelainan pada bentangan yang dilukis oleh pelajar ini. Memang tidak sama dengan yang diarahkan dalam kertas soalan tetapi boleh diterima.



Ini adalah sebahagian model yang telah siap dibina oleh pelajar. 


 Kelas 1A . B4D9E1 dijalankan pada 5 September 2012. Pelajar kelas ini mampu menyiapkan dalam 2 waktu sahaja. 



Kelas 1Y. B4D9E1 dijalankan pada 11 September 2012 selama 2 waktu kemudiannya disambung lagi esok hari 12 September 2012. Disebabkan telefon Shaz kehabisan bateri pada 11 September jadi Shaz cuma berkesempatan mengambil gambar pada 12 September.
Sebenarnya ramai pelajar yang telah siap pada 11 September, jadi pada 12 September, mereka lebih rileks dan menyiapkan mana yang perlu sahaja.

 Ada juga yang buat semula model yang telah siap pada 11 September.


Model yang dibina oleh pelajar ini, Shaz ambil untuk simpanan. 

 Kerja individu tetapi dibuat dalam kumpulan sambil 'bersantai' dan 'berbual'. Janji kerja siap.


 "Kami dah siap. Ini buktinya" 

"Kami pun dah siap ler" 
 

Ini antara di antara model yang Shaz cek dan kemudiannya dipulangkan kepada pelajar.

PETUA PENTING : 
untuk guru-guru yang belum menjalankan band di atas, pastikan anda menyediakan tong sampah yang besar untuk pelajar-pelajar membuang semua lebihan kertas. Kalau tidak, kelas anda akan dipenuhi dengan pelbagai kertas warna warni di atas lantai. 

tong sampah ni, Shaz ambil di luar kelas dan letak di depan kelas untuk pelajar buang sampah.

Kepada semua pelajar : Cikgu ucapkan ribuan terima kasih di atas kerjasama yang diberikan.

Refleksi :

1M dan 1A : 100% pelajar berjaya membina model kubus dan kuboid sendiri mengikut ukuran yang telah diberikan dengan pemantauan guru di dalam kelas. 

1Y : 38/39 pelajar berjaya membina model kubus dan kuboid sendiri mengikut ukuran yang telah diberikan dengan pemantauan guru di dalam kelas.  Seorang pelajar istimewa gagal membina model.

JADI,
tugas Shaz sekarang adalah menyemak evidens pelajar dan menanda band online sahaja.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komen