Tinggalkan pesanan anda di sini!

Khamis, 16 Mei 2013

Selamat Hari Guru...Selamatkah guru?

Wall facebook penuh dgn istilah hari guru... selamat hari guru. Tapi sebenarnya selamatkah kita sebagai seorang guru.
 
 Jika kita pegang pada janji Allah orang yg menyampaikan ilmu itu pahalanya tetap mengalir walaupun dia dah meninggal selagi ilmu tu dgunakan utk kbaikan. 

Namun... ingatlah itu tidak bermakna kita selamat. Banyak lagi perhitungan di akhirat nanti di atas tanggungjawab kita sbagai guru. Lewat masuk kelas. Tidak buat kerja hakiki mengikut waktu yang dtetapkan seperti tidak tanda buku pelajar,tak tanda khadiran, tidak tanda kertas peperiksaan pelajar, mengajar sambil lewa, tidak amanah. Lalai. Cuai. Pentadbir arahkan guru yg buat tapi guru lepas tangan suruh pelajar yg buat dan macam-macam hal lagi. 

Itu belum lagi dengan etika kerja seperti lewat ke sekolah, sijil sakit tipu, alasan crk tipu dll. 

Di dunia kita oleh terlepas dengan menyemburkan pelbagai alasan tapi..... 

Jadi sempena selamat hari guru tu,mari kita fikir selamatkah kita sebagai guru di akhirat nanti?

Rabu, 15 Mei 2013

Bekas nasi goreng Amira







 


bekas NASI GORENG Amira"....

Begini kisahnya..waktu rehat di sekolah anak saya akan makan bekal yang dibawa dari rumah, makan bersama-sama kawannya Amira (bukan nama sebenar) di kantin sekolah. Anak saya selalunya akan bawa nasi goreng dan Amira selalunya bawak roti kosong 2 keping yang dibungkus dalam plastik. Roti itu dia akan cicah dengan air sirap yang dia bawa dari rumah.

Itulah rutin bekalan harian yang di bawa oleh Amira setiap hari. Anak saya pun selalunya memang bawa nasi goreng ler coz itu memang peberet dia.. Amira memang suka sangat makan nasi goreng tu dan anak saya tak kisah untuk berkongsi nasi tu..dia memang hari-hari bagi Amira makan nasi goreng tu..Mungkin Amira dah jemu agaknya coz hari2 bawak roti kosong jer cicah air sirap...

Suatu hari..anak saya bersuara kepada Amira..Mira..aku teringin nak makan nasi goreng ko..ko asyik bawak roti jer..apa kata esok kita bawak nasi goreng sama-sama nak.. Nanti kita makan tukar-tukar kat kantin..

Amira termenung..nampak muka dia macam tak sedap.. Alahh..tak nak lah..nasi goreng aku tak sedap lah..ko mesti tak nak makan nanti..Alahhh..ko bawak jer..ko belum bawak, ko dah kata nasi goreng ko tak sedap..ko bawak je lah..mesti sedap punya..

Ok lah..ko punya pasal..esok aku bawak ya..aku bawak nasi goreng special utk ko..Yeeaaahhh..anak saya suka sangat coz Amira setuju nak bawak nasi goreng esok..

Sampai di rumah..malam hari sebelum tidor..Amira cakap kat mak dia yang esok dia nak bawak bekal nasi goreng..dia tak mahu bawak roti kosong 2 keping tu.. Makkk..boleh tak esok Mira nak bawak bekal nasi goreng..?? Mak Mira terkejut..apa sayang..?? Esok Mira nak bawak nasi goreng..? Kenapa? Esok Mira ada jamuan ker..??

Nasi goreng apa yang mak nak buat? Tak ada rencah untuk mak buat nasi goreng esok..Mira bawak roti je lah..Alahh..mak..boleh lah..tak payah bubuh rencah pun tak apa..mak taruk telur je pun dah ok..

Ya lah..baik lah..esok mak buat nasi goreng untuk Mira ya..telur pun tinggal sebijik jer tau..dah malam-malam buta ni mana nak carik telur..bawang pun dah habis tu..tak per lah..mana yang ada je lah..

Keesokkannya dalam dalam kelas..anak saya tanya Mira..Mira ko bawak nasik goreng tak..? Aku bawak ni..Mira senyum..

Ko bawak tak Mira..? Bawak ler...aku bawak..kan semalam dah janji..

Ok..cayalah..tak sabar nak makan nasi goreng ko Mira oiii..

Kul 10.00 pagi loceng rehat bunyi..mereka berdua berlari ke kantin..nak tukar-tukar nasi goreng..
Sampai di kantin..Mira ko nak air tak? Hari ni aku belanja ko air..ko nak air apa? Aku belikan..

Alah..tak kisah..air apa-apa pun tak apa..aku minum jer..

Alahhh..Mira..kenapa ko tak buka bekal lagi ni..ko duk diam jer kat situ apasal? ya lah..aku tunggu ko datang bawak air ler..kita buka bekal sama-sama..

ooo..ya ker..jom jom kita buka bekal..

Amira pun keluarkan 'bekas' nasi goreng dia dari dalam beg plastik..Mata anak saya tidak berkelip..

Amira mana nasi goreng ko? Ko bawa apa ni..? Ni lah nasi goreng aku..ko buka je lah..

Tuan/Puan nak tau..? Nasi Goreng tu diletakkan dalam bekas sabun Axion pencuci pinggan cap Lemon..warna kuning bekas tu..

Amira..kenapa ko letak nasi goreng dalam bekas Axion ni..? Mak ko tak marah ker..? Tak rasa sabun ke nanti..?

Tak lah..mak yang bubuh dalam bekas tu..kat rumah aku mana ada tupperware macam ko..memang kami pakai balik bekas sabun tu...standard lah..kami memang dah biasa macam ni..

Air mata anak saya mula bergenang..tunggu masa untuk tumpah..

Mira..kenapa ko tak cakap yang ko tak der bekas untuk bawak nasi ni..aku boleh bagi ko bekas..kenapa ko tak cerita dengan aku Mira..ko ni kan..

Mira tunduk..tolong jangan nangis boleh tak..? Semalam ko yang cakap ko nak makan sangat nasi goreng aku kan? Sekarang aku dah bawak apasal ko nangis plak..?? Makan je lah..

Mira..aku rasa bersalah sangat coz menyusahkan ko..tak pe lah Mira jom kita makan..ko makan nasik goreng aku ya..aku nak rasa nasi goreng ko..

Ehhh..tak per..tak per..ko makan jer nasik goreng ko..nasi goreng aku tak sedap..bubuh dalam bekas sabun plak tu..

Mira..jgn ckp mcm tu..bak sini aku rasa nasi goreng ko..ya..lah..rasa sesudu jer..kompom tak sedap tu..

Anak saya pun makan rasa sesudu..memang betul pun..tak sedap..nasi goreng Amira putih meleset..tak der rencah..tak der rasa pun..tawar jer..tapi anak saya tak kisah..dia tak komplen pun..

Cuma masa Mira suap nasi goreng tu..air mata dia plak berlinang..anak saya tanya knp ko nangis..dia cakap tak ada aper..tak per lah..kita makan je lah..

Semasa anak saya cerita kisah ini kepada saya..saya menangis..tapi saya tidak menagis semasa itu..saya tidak mahu menangis di depan anak saya..Saya kuatkan semangat untuk mendengar cerita dia sampai habis..

Selesai anak saya bercerita..saya cakap kat anak saya..esok bawak bekas tupperware kat dapur tu..bagi kat Amira ya..cakap kat Amira bekas ni hadiah dari keluarga kita..

Then saya bangun terus keluar tengok-tengok kereta..sebenarnya bukan saya tengok kereta..saya menangis semahunya kat tepi keta tu..tak sangka sangat..di zaman moden ni..masih ada lagi anak-anak kita yang hidup menderita..sedih dan sayu hati ni..

Kepada orang kaya di luar sana..ingatlah..dalam kemewahan yang kamu kecapi sekarang ni..ada saudara kita yang hidup dalam keadaan memilukan..

Saya berdoa kepada Allah..agar semua orang yang tidak berkemampuan ini di murahkan rezeki oleh Allah dan ditabahkan hati mereka dalam menghadapi segala dugaan..Aminnn..

Semoga kisah ini boleh celik kan mata kita..

Terima kasih..

Admin : Sama-samalah kita menolong mereka yang berada dalam kesusahan. Sesiapa yang mengenali kanak-kanak yang senasib seperti Amira, bantulah mereka. Hulurkanlah tangan kasih sayang biarpun bantuan kita itu tidak mampu menghilangkan beban mereka. Sekurang-kurangnya.. dengan sedikit perhatian yang kita berikan itu, mereka kan lebih bersemangat untuk meneruskan kehidupan, bersungguh dalam pelajaran seterusnya keluar dari kepompong kefakiran.

kredit: Suami Isteri Bahagia, Rumahtangga Sempurna








SOAL SELIDIK KEPERLUAN MEMBANGUNKAN SISTEM PENGURUSAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (SPPBS) SECARA OFFLINE

MOHON KEPADA SEMUA GPK 1 / SU PBS MEMASTIKAN AGAR GURU MATA PELAJARAN MENJAWAB SOAL SELIDIK INI PADA ATAU SEBELUM 10 MEI 2013 (JUMAAT)

BILANGAN RESPONDEN UNTUK SOAL SELIDIK INI SEKURANG-KURANGNYA :

SEKOLAH RENDAH : TAHUN 1 : 5 ORANG
TAHUN 2 : 5 ORANG
TAHUN 3 : 5 ORANG

SEKOLAH MENENGAH : TINGKATAN 1 : 10 ORANG
TINGKATAN 2 : 10 ORANG

CAPAIAN SOAL SELIDIK INI ADALAH :
www.moe.gov.my/lp/dashboard

notakaki: tarikh soalselidik telah pun tamat iaitu pada 10 Mei 2013 dan soal selidik tersebut ditutup pada pukul 11 pagi. Shaz cuma nak bertanya, ada tak sekolah cikgu dimaklumkan mengenai soal selidik ni? 


Di bawah ni adalah paparan skrin yang sempat Shaz ambil pada 9 Mei 2013. 




Tarikh-tarikh penting pertukaran guru sesi Jun 2013



A) e-Operasi
B) Pertukaran antara negeri sekolah sama jenis




C) pertukaran antara bahagian



 D) Pertukaran antara daerah




Jadi,kesimpulannya tarikh keputusan egtukar sesi Jun 2013 adalah 23 Mei 2013 jika tiada aral melintang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komen