Tinggalkan pesanan anda di sini!

Ahad, 20 April 2014

Diminta tukar sekolah kerana bergaduh?

MACHANG - Seorang bapa kesal apabila pihak sekolah meminta anaknya bertukar ke sekolah lain selepas didakwa bergaduh dengan seorang pelajar lain di sekolah yang sama, di sini, semalam.

Zulaimin Dollah mendakwa, lebih malang apabila hanya anaknya, Muhammad Syahir Aiman, 16 diminta bertukar ke sekolah lain sedangkan pelajar yang dikatakan bergaduh dengan anaknya itu tidak pula diminta berbuat demikian.

“Saya buntu memikirkan arahan tersebut sedangkan anak saya hanya mempertahankan diri daripada pelajar itu dan bukan sengaja mahu bergaduh di sekolah.

“Sepatutnya pihak sekolah panggil mereka berdua bersama ibu-bapa masing-masing sebelum mengambil tindakan. Bukan senang nak tukar sekolah lagipun anak saya lebih selesa meneruskan persekolahan di sekolah itu,” katanya kepada Sinar Harian
ketika ditemui di Kampung Belukar Kubur, dekat Batu 23, di sini, semalam.

Zulaimin berharap pihak sekolah mempertimbangkan arahan itu dan menyiasat perkara berkenaan sebaik mungkin serta tidak mengambil tindakan terburu-buru.

Katanya, Muhammad Syahir Aiman diminta datang ke sekolah hari ini bagi mengambil surat pertukaran sekolah yang dimaksudkan guru berkenaan.
Kesal anak diminta tukar sekolah
Sementara itu, Muhammad Syahir Aiman ketika ditemui berkata, kejadian berlaku pada Rabu lalu apabila dia diminta pergi ke surau sekolah oleh pelajar tingkatan lima namun tidak menghiraukannya dengan alasan ingin ke kantin.

Dakwanya, dia tidak mengenali pelajar terbabit dan apabila pergi ke surau yang dimaksudkan, dia dipukul oleh pelajar berkenaan dengan alasan berlagak ‘samseng’.

“Saya terpaksa mempertahankan diri saya dari terus dipukul dengan teruk dan pergaduhan itu dileraikan pekerja sekolah yang ternampak kejadian itu. Selepas mendapatkan rawatan di hospital, saya dan keluarga membuat laporan polis mengenai kejadian itu.

“Malangnya, pada keesokan hari dia (pelajar tingkatan lima) masih mencari dan memukul saya. Saya buat aduan kepada guru namun dipersalahkan dengan alasan bergaduh di sekolah dan diminta bertukar ke sekolah lain,” katanya yang mendakwa tidak tahu punca sebenar  dipukul.

sumber sinarharian

Pelajar cemerlang SPM buka gerai jual air.

SELAMA - Tiga pelajar perempuan yang mendapat keputusan 10A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) lalu terpaksa menjalankan perniagaan sampingan bagi membolehkan mereka mengumpul duit untuk melanjutkan pelajaran ke universiti.

Nurfaizah Jamaluddin, 17, dari Kampung Sungai Buluh berkata, selepas mendapat keputusan SPM, dia dan beberapa rakan lain ke Kulim dan kawasan Perindustrian Prai untuk mencari pekerjaan bagaimanapun dinasihatkan supaya menyambung pelajaran dan tidak bekerja.
Budak cemerlang SPM tekad jual air
Setelah gagal memperoleh sebarang pekerjaan, timbul keinginan untuk menjalankan perniagaan sendiri.

Menurutnya, semua ini dilakukan untuk membantu mengurangkan bebanan bapanya yang masih menyekolahkan beberapa adik beradik lain.

“Saya bersama dua rakan lain, Nurul Ashyikin Rosli dari Kampung Sungai Kasai dan Husna Nabillah Mohd Nor mengambil keputusan untuk menjual air, mi dan makanan ringan.

"Kami menjalankan perniagaan ini dengan menggunakan wang simpanan kami selama ini.

Walaupun perniagaan yang kami jalankan ini secara kecilan, ia tetap mendapat sambutan baik dalam kalangan pelanggan termasuk penduduk kampung.

"Kami berharap dengan cara ini, kami dapat mengumpul sedikit wang untuk membayar kos pembelajaran ketika mendaftarkan diri ke universiti nanti,” katanya.

BERBEZA pula dengan cerita di bawah ini
ammar anak che ta


Setelah menzahirkan minat terhadap Audi R8,anak Rozita Che Wan, Ammar Effendy bakal dihadiahkan oleh ibunya sebuah kereta BMW 6 Series G Power Modified yang bernilai kira-kira RM700,000 sebagai hadiah keputusan cemerlang dalam SPM. Pastinya Ammar rasa sangat berbaloi-baloi dengan usaha gigih dan ketekunannya mengulangkaji pelajaran selama ini.

Berkata kepada Kosmo, Ammar memaklumkan yang dia dan ibunya sudah pun pergi “survey” kereta BMW 6 Series tersebut. Kata Ammar:-


Ya memang mummy nak belikan kereta BMW untuk saya. Audi tue suka je. Kami dah pergi “survey” kereta BMW baru-baru nie. Mungkin kereta Audi itu kena beli sendiri, nantilah lepas kerja.

6÷2(1+2) = ? Jawapan yang betulnya...


B  ~ bracket
O ~ power off
D ~ division
M ~ multiplication
A ~ addition
S ~ subtraction

 tetapi,
boleh menggunakan memulakan pengiraan dari kiri jika

+ dan-
diajar dalam Bab 1 Nombor Bulat Tingkatan 1

atau


÷ dan x 

oleh itu, untuk penyelesaian jawapan di atas

6
÷ 2 ( 1+2) 
= 6 ÷2(3)
= 6 ÷ 2 x 3 
= 3 x 3
9



 



Adi Putra layak Band 6 kerana mencipta 264 formula matematik

Mengikut DSP PBS versi lama, band 6 diberikan kepada pelajar yang boleh mencipta idea sendiri. PPPM pula melonggarkan band 6 dengan menghapuskan istilah mencipta idea sendiri.


 
Laporan Harian metro 


Biarpun tidak pernah mendapat pendidikan formal di mana-mana pusat pendidikan di negara ini, budak pintar matematik Adi Putra Abd Ghani, 15, mampu berkongsi pelbagai bidang ilmu terutamanya matematik dengan pelbagai lapisan masyarakat antaranya pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) serta kakitangan agensi kerajaan.

Foto
Adi Putra berkata, dia sudah mencipta 264 formula matematik membabitkan pelbagai cabang ilmu termasuk menghasilkan buku penyelesaian matematik yang diterbitkan beberapa tahun lalu.

Menurutnya, ini bukan bidang matematik baru, namun pendekatan saja yang berbeza dan kebanyakan formula yang diciptanya adalah berasaskan daripada al-Quran serta Islam seperti berdasarkan hukum tajwid termasuk mengaitkan formula dengan kejadian alam, namun ia ditukar kepada sistem pengiraan matematik.

Adi Putra yang pernah menarik perhatian ramai berikutan kepintarannya dalam menyelesaikan permasalahan matematik pernah mendapat perhatian umum kira-kira enam tahun lalu sebelum kelibatnya seolah-olah ‘hilang’ daripada pandangan masyarakat.



Perdana Menteri Turki hadir sebagai penjaga pelajar yatim piatu

Seorang pelajar yang juga anak yatim meminta gurunya untuk menjemput Perdana Menteri Turki, Erdogan agar hadir dalam majlis pertemuan ibu bapa dan guru di sekolahnya sebagai wakil ibu bapanya ( yang telah meninggal)

Guru pelajar terbabit bertindak mengirimkan surat jemputan kepada Erdogan tetapi memberitahu pelajar itu agar tidak kecewa jika Erdogan tidak boleh hadir..
Apakah yang berlaku ketika majlis tersebut berlangsung?



Erdogan hadir dan mengatakan "Aku adalah penjaga pelajar ini dan aku datang untuk menhadiri majlis ini sebagaimana ibu bapa yang lain"

Khamis, 3 April 2014

PPPM | PBS Tajuk Perkaitan Ungkapan Algebra

TAJUK PERKAITAN


BAB 7 : UNGKAPAN ALGEBRA

Band 1
Mengenalpasti pemboleh ubah dengan betul.

Identify  the unknown in each of the given situations below.
  1. Some hot water is added to the coffee. (Unknown : _________________________________)
  2. A few motorists were summoned for speeding. (Unknown : __________________________)
  3. Pak Busu gives some durians to his neighbour.  (Unknown : __________________________)
  4. Alia bought  some prawns from the market.(Unknown : _____________________________)

Band 2
Menyatakan pekali dan sebutan serupa bagi suatu sebutan dengan betul.

  1.  Identify the following coefficient in each of the following algebraic terms with one unknown.



       2.   Mark '√' of the terms given are like terms and 'X' if they are unlike terms.


Band 3
Menentukan bilangan sebutan dalam ungkapan algebra dengan betul.

Determine the number of terms in the following algebraic expressions.



Band 4
Memudahkan ungkapan algebra dengan tepat.

Simplify each of the following algebraic expression.
1. 6x + 4x



2. 2t  ( 30t)




3.  5r + (4r –8r)





4.  3k + 3+10k –5





5.  (2b+5c) + (3b –2c)



 


Band 5
Menyelesaikan masalah berkaitan ungkapan algebra dengan sistematik.


1. Diagram 1 shows a hexagon.
 Find its perimeter.






2. Diagram 2 shows a plan of a room.

Find the perimeter of the room.








3. A girl is 10 years old. How old will she be x+3 years from now?





4. Simplify













 







 5. Simplify   5 (p+3q) – 2p  – 3+ 4(p –2)









Band 6
Menggunakan idea kreatif dan inovatif untuk menyelesaikan masalah matematik berkaitan
dengan ungkapan algebra dalam suatu situasi yang melibatkan gabungan pengetahuan dan
kemahiran matematik secara sistematik.

atau
Membuat pembentangan dalam pelbagai bentuk persembahan, penulisan, projek atau
permainan yang menggunakan pengetahuan dan kemahiran matematik berkaitan dengan
ungkapan algebra secara berkesan

Selasa, 1 April 2014

Download | Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid Tingkatan 3 - Semua Subjek

Bahasa MelayuKLIK DI SINI


Bahasa InggerisKLIK DI SINI


Bahasa CinaKLIK DI SINI


Bahasa TamilKLIK DI SINI


Bahasa ArabKLIK DI SINI


Bahasa IbanKLIK DI SINI


Bahasa KadazandusunKLIK DI SINI


MatematikKLIK DI SINI


SainsKLIK DI SINI


Pendidikan Seni VisualKLIK DI SINI


Pendidikan MuzikKLIK DI SINI


Pendidikan Jasmani dan KesihatanKLIK DI SINI


Pendidikan IslamKLIK DI SINI


Pendidikan MoralKLIK DI SINI


Pendidikan SiVik dan KewarganegaraanKLIK DI SINI


SejarahKLIK DI SINI


GeografiKLIK DI SINI


Kemahiran Hidup Bersepadu
          - Kemahiran TeknikalKLIK DI SINI
          - Ekonomi Rumah TanggaKLIK DI SINI
          - PertanianKLIK DI SINI
          - Perdagangan Dan KeusahawananKLIK DI SINI

Download | Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid Tingkatan 2 - Semua Subjek

Bahasa MelayuKLIK DI SINI


Bahasa InggerisKLIK DI SINI


Bahasa CinaKLIK DI SINI


Bahasa TamilKLIK DI SINI


Bahasa ArabKLIK DI SINI


Bahasa IbanKLIK DI SINI


Bahasa KadazandusunKLIK DI SINI


MatematikKLIK DI SINI


SainsKLIK DI SINI


Pendidikan Seni VisualKLIK DI SINI


Pendidikan MuzikKLIK DI SINI


Pendidikan Jasmani dan KesihatanKLIK DI SINI


Pendidikan IslamKLIK DI SINI


Pendidikan MoralKLIK DI SINI


Pendidikan SiVik dan KewarganegaraanKLIK DI SINI


SejarahKLIK DI SINI


GeografiKLIK DI SINI


Kemahiran Hidup Bersepadu
          - Kemahiran TeknikalKLIK DI SINI
          - Ekonomi Rumah TanggaKLIK DI SINI
          - PertanianKLIK DI SINI
          - Perdagangan Dan KeusahawananKLIK DI SINI

Download | Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid Tingkatan 1 - Semua Subjek

Bahasa MelayuKLIK DI SINI


Bahasa InggerisKLIK DI SINI


Bahasa CinaKLIK DI SINI


Bahasa TamilKLIK DI SINI


Bahasa ArabKLIK DI SINI


Bahasa IbanKLIK DI SINI


Bahasa KadazandusunKLIK DI SINI


MatematikKLIK DI SINI


SainsKLIK DI SINI


Pendidikan Seni VisualKLIK DI SINI


Pendidikan MuzikKLIK DI SINI


Pendidikan Jasmani dan KesihatanKLIK DI SINI


Pendidikan IslamKLIK DI SINI


Pendidikan MoralKLIK DI SINI


Pendidikan SiVik dan KewarganegaraanKLIK DI SINI


SejarahKLIK DI SINI


GeografiKLIK DI SINI


Kemahiran Hidup Bersepadu
          - Kemahiran TeknikalKLIK DI SINI
          - Ekonomi Rumah TanggaKLIK DI SINI
          - PertanianKLIK DI SINI
          - Perdagangan Dan KeusahawananKLIK DI SINI

Download Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid Matematik Tingkatan 1









untuk download PPPM Matematik Tingkatan 1 ini
KLIK SAYA MAHU DOWNLOAD
 
Sedikit penerangan ringkas mengenai PPPM ini
  1. Tajuk Matematik Tingkatan 1 dibahagikan kepada 3 tajuk utama iaitu NOMBOR, BENTUK & RUANG DAN PERKAITAN
  2. TAJUK NOMBOR terdiri daripada Bab Nombor Bulat, Pola dan Urutan Nombor, Pecahan, Perpuluhan, peraturan dan integer.
  3. TAJUK BENTUK DAN RUANG terdiri daripada Bab Ukuran Asas, Sudut dan Garisan, Poligon, Perimeter dan luas dan pepejal geometri.
  4. TAJUK PERKAITAN pula hanya Bab Ungkapan Algebra.
  5. Setiap tajuk utama pula hanya mengandungi 6 kod band iaitu dari Band 1 hingga Band 6.
  6. Oleh itu, 3 tajuk mengandungi 18 kod band.

Kelihatannya PPPM sangat ringkas berbanding dengan DSP dan diharap sangat mengurangkan beban guru dengan pengurangan evidens terbabit.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komen