Tinggalkan pesanan anda di sini!

Ahad, 18 Mei 2014

Apa hukum pengampu? | Gaji tidak berkat


 Soalan :

Apa hukumnya di sisi Islam orang-orang yang suka mengampu bos-bos dan suka mengadakan cerita supaya dia mendapat kelebihan dari orang lain dan dipandang bagus oleh bosnya padahal kerjanya tak seberapa berbanding dengan kami yang bertungkus lumus lebih darinya.

Saya x lah nak kata yang saya & kawan2 ni bagus dari segala segi tapi ada di antara kami yang berhak mendapat apa yang sepatutnya mereka perolehi atas penat lelah yang mereka telah lakukan selama ini.Semua yang saya & kawan2 buat semua x kena.

Bos selalu memuji beliau kerana berjaya melakukan tugasan yang diberikan dengan cepat sedangkan kami semua tahu yang melakukan tugasan tersebut adalah orang lain (tp takut nak bersuara) Golongan macam ni suka memburukkan perihal kawan-kawan lain di depan bosnya...sdgkan dia selalu bercakap hal hal yang berkaitan Agama depan saya atau kawan-kawan yang lain bila keluar atau bila makan bersama2 tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya?
Terima kasih harap dapat penjelasan dari ustaz.

Jawapan:
Waalaikumusalam pada yang bertanya.

Wow ini Isu sensitif yang selalu terjadi di mana-mana pejabat sekali pun atau lebih popular & dikenali sebagai Politik Pejabat. Perangai suka mengampu adalah perangai yang di keji oleh syarak dan Nabi saw selalu berpesan jangan suka mengampu-ampu dan orang yang suka mengampu itu adalah sebesar2 pendusta. 
Sebab itu penting bagi seorang bos untuk mengetahui peranan antara seorang  pekerja berdedikasi & juga peranan seorang pengampu (kaki bodek) dalamsesebuah jabatan yang dipimpinnya.....yang mana pada zaman sekarang ianya lebih dikenali sebagai Politik Pejabat dan telah pun wujud sejak sekian lama. Inilah perkara-perkara yang perlu di titik beratkan oleh seorang bos (baik lelaki atau wanita) walau pun beliau memimpin dalam kelompok kecil sekalipun.

Buatlah pertimbangan dengan sewajarnya & lakukanlah Solat istikharah pada setiap masa & mengadulah kepada Allah (kalau bos ituMuslim) sebelum membuat keputusan yang besar seperti melibatkan masa depan& hala tuju seorang pekerja yang dipimpinnya & jangan sampai ada yang teranaiya disebabkan kesilapan & keputusan yang telah dibuat oleh seorang bos kerana terlalu percaya kepada apa yang disampaikan oleh orang lain kepada beliau tanpa membuat sebarang siasatan terlebih dahulu.

Setiap perkara mestilah diselidiki terlebih dahulu kerana dikhuatiri ianya adalah fitnah bagi menjatuhkan atau mengelapkan masa depan seseorang pekerja itu. Jika dalam masa yang sama dia (pengampu) memburukkan pula orang lain maka terlebih lah lagi kejinya disisi syara'. Hasil gaji yang diperolehinya pada setiap bulan tidak ada keberkatannya dan terkadang ada ulamak2 yang menghukumkanya jatuh kepada haram kerana telah menabur fitnah & mengada2kancerita yang tidak betul tentang seseorang pekerja
 
Saya x nak mengulas panjang berkenaan perkara ni kerana telah diperbahaskan dulu (sila rujuk pada artikel saya yang menguraikan berkenaan Isu ini dalam tajuk PEMIMPIN - Adakah kita telah memimpin mengikut Ajaran & TuntutanIslam ???????
Ni satu lagi, orang yang selalu bercakap atau pandai cakap dalam bidang agama bukanlah lesen untuk dihalalkan perbuatan mereka yang haram. Perbuatan Haram tetap haram samada pandai bercakap agama atau sebaliknya. Bahkan yang pandai bercakap perkara agamalah yang sepatutnya menunjukkan sikap yang baik dan bukannya suka mengampu-ampu.

Pada sahabat yang bertanya, jangan kerana Nila setitik habis rosak Susu sebelanga  maksudnya..jangan hanya disebabkan segelintir mereka2 yang sukamempermainkan Agama & bertindak sebaliknya, maka golongan Ustaz2, TuanGuru2 atau pun ulamak2 diheret sama dalam permasalahan iniyang batil tetapbatil& yang hak tetap hak.

Wallahu Taala Alam




Bahayanya sikap suka mengampu..


Pahlawan Mexico yang terkenal iaitu Jeneral Alvaro Obregon pernah berkata

” Jangan takut pada musuh yang menyerang kita. Takutlah pada kawan-kawan yang mengampu kita.”

Lihatlah betapa bahayanya sikap suka mengampu sehinggakan seorang jeneral yang hebat pun menyedari hakikat ini dan memberi amaran bahayanya sikap ini kepada kita. Kata-kata tersebut saya petik dari buku How to Win Friends & Influence People. Salah satu karya agung Dale Carnegie.

Isnin, 12 Mei 2014

Jangan kritik

Kita perlu faham dan tahu sesuatu isu sebelum kita sibuk mengkritik. Jika tidak faham tetapi masih sibuk mengkritik jadilah membuta tuli. Jika kita seorang guru tak perlu menegur cara kerja seorang doktor kerana itu bukan bidang kita. Kita tidak tahu dan tidak belajar cara doktor bekerja.

Begitu juga jika kita cuma seorang guru biasa, kita tidak tahu dan tidak faham kaedah untuk mengurus mentadbir sesebuah sekolah dari segi kewangan, disiplin, susunan jadual, prestasi , ABM dan macam2 lagi.

Jika tetap ingin kritik...jadilah seperti anjing yang menyalak. Bila diberi penjelasan mengapa begitu begini terdiam malu ibarat anjing diberi tulang.

Sudahnya, kita buat kerja kita. Orang lain buat kerja mereka. Masing-masing buat kerja sendiri. Tanpa sibuk nak jaga tepi kain orang lain. Tak tahu diam. Biar orang yang tahu selesaikan. Jangan sibuk berpura-pura seperti tahu semua perkara. Itu jijik!

Ahad, 11 Mei 2014

Apa hukum mc tipu?


artikel penuh
http://drzubaidi.com/blog/mc-sijil-perakuan-sakit-hak-pekerja-atau-hak-majikan-atau-hak-doktor/


Benar! Siapa kita untuk tentukan halal haram gaji seseorang. Kita bukan Tuhan. Kalau begitu JAKIM tidak perlu wujud untuk tentu halal haram makanan di Malaysia ini. Salahkah kita sesama Islam mengingatkan sesuatu? Namun, disebabkan benda haram ini telah menjadi kebiasaan, maka semua orang membisu dan menidakkan.

          Jangan hanya makanan sahaja yang kita beria-ia jaga kesucianya dan halal haramnya. Jangan hanya nampak mencuri itu haram, merompak itu haram, berzina itu haram. Kadang-kadang kita terlupa bahawa kerja yang halal juga boleh menyebabkan gaji jadi haram jika tak kena caranya.

Seperti kata Dr Zubaidi sendiri dalam blognya
Saya tidak mempertikaikan pekerja yang benar-benar sakit. Tetapi saya cuba lontarkan pendapat sebagai seorang doktor yang memegang amanah untuk menilai tahap kesihatan pekerja.

Bagi mereka yang berniat menipu, kesalahan  dan dosa haruslah dipikul oleh mereka. Bukan doktor. Saya tidak bersubahat atas dosa itu.
 Begitu juga Shaz. Shaz tidak mempertikaikan mereka yang benar-benar sakit!

Doktor saran tidak perlu kemuka MC jika sakit


KUALA LUMPUR: Pendedahan Cuepacs mengenai kira-kira 45,000 atau tiga peratus daripada 1.5 juta kakitangan awam menggunakan sijil cuti sakit (MC) palsu untuk ponteng kerja, mencetuskan persoalan apakah perlu pekerja mengemukakan MC apabila sakit?

Persoalan itu dibangkitkan Presiden Persatuan Perubatan Doktor Utama Malaysia, Dr Molly Chuah, kerana di negara maju seperti United Kingdom, pekerja tidak perlu mengemukakan MC, sebaliknya memadai dengan memberitahu majikan yang mereka tidak dapat bekerja apabila sakit.


 "Majikan di negara berkenaan meletakkan kepercayaan tinggi terhadap pekerja dan sistem yang diamalkan sejak lebih 20 tahun lalu itu, ternyata berkesan dalam mengurangkan pengambilan cuti sakit.


"Sistem itu berjalan baik kerana majikan percaya kepada pekerja, tambahan pula ada mekanisme menilai prestasi pekerja. Kalau pekerja kerap mengambil cuti sakit atau banyak masalah peribadi lain, ia menjejaskan peluang kenaikan pangkat atau pemberian bonus.

"Apa yang penting, perlu ada nilai kepercayaan antara pekerja dan majikan. Kalau kita tidak percaya kepada pekerja, mereka akan menipu lagi," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Sehubungan itu, beliau menyarankan kerajaan mengguna pakai sistem itu untuk mengatasi masalah pekerja yang sering mengambil cuti sakit.

Kelmarin, Presiden Cuepacs, Omar Osman, berkata kira-kira 45,000 atau tiga peratus daripada 1.5 juta kakitangan awam menggunakan MC palsu untuk ponteng kerja.
Beliau berkata, ada juga segelintir kakitangan awam mengambil MC selepas melakukan kerja sampingan untuk menambah pendapatan.

Dr Molly tidak menolak kemungkinan wujud penipuan bagi mendapatkan MC, tetapi menganggapnya sebagai kes terpencil.

“Kalau ini berlaku, ia perlu dilaporkan segera untuk siasatan, tetapi setakat ini kami tidak menerima sebarang laporan berhubung perkara ini.

"Oleh itu, tidak adil untuk menyalahkan doktor yang memberi MC kerana bukan tugas doktor untuk membuktikan pesakit mereka menipu. Kalau mereka kata pening kepala keterlaluan, tidak boleh bekerja, apa boleh kami buat, sudah tentu saya bagi MC," katanya.

Beliau berkata, MC dikeluarkan doktor perubatan bertauliah dan diperakui kerana doktor tidak boleh sewenang-wenangnya memberi cuti sakit tanpa pemeriksaan teliti.
sumber : 
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/DoktorsarantidakperlukemukaMCjikasakit/Article/


 Jual sijil sakit : SPRM sedia bantu KKM


 KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedia membantu Kementerian Kesihatan menyiasat dakwaan bahawa segelintir pengamal perubatan menjual sijil perakuan sakit kepada pekerja.

Pengarah Bahagian Siasatan SPRM Datuk Mustafar Ali dalam satu kenyataan hari ini berkata, “SPRM boleh menyiasat memandangkan ia melibatkan elemen pemalsuan dengan tujuan memperdaya majikan dan mengaut keuntungan…terdapat unsur nilai kewangan”.
“Tindakan tegas akan diambil bagi memastikan sektor perubatan bebas rasuah atau salah guna kuasa.
“Pada masa yang sama integriti pengamal perubatan (dapat) dipertingkatkan,” katanya.
Pengeluaran sijil palsu satu kesalahan di pihak pengamal perubatan dan pekerja terlibat di bawah Seksyen 18 Akta SPRM 2009.
Katanya, SPRM pernah mengambil tindakan ke atas doktor yang mengeluarkan sijil perakuan sakit palsu kepada pekerja yang tidak layak atau tidak sakit dengan doktor menerima bayaran tertentu.
Semalam, Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam berkata tindakan tegas akan diambil ke atas pengamal perubatan yang terbukti menjual sijil sakit kepada pekerja yang sihat.
Pengamal perubatan terbabit akan dirujuk kepada Jawatankuasa Disiplin dan Majlis Perubatan Malaysia (MMC) yang mempunyai hak untuk membatalkan sijil amalan perubatan, katanya.

Dosa Harta Seorang Pekerja

Dosa Harta Seorang Pekerja
oleh Ustaz Zaharuddin
Berikut adalah salah satu cabang dosa harta yang dimakan oleh sebahagian pekerja. Semuanya pasti merosakkan jiwa dan hati serta menjauhkan daripada keinginan solat, apatah lagi untuk mendapat khusyuk.

Contoh dosa harta seorang pekerja.
1.Menggunakan peralatan syarikat untuk tujuan peribadi seperti kertas, pen, faks, fotostat, menelefon anak di rumah, rakan-rakan dan lain-lain, yang mana tiada hubungan dengan kerjanya. Maka penggunaan tidak sah ini mestilah dibayar oleh pekerja sama ada secara langsung atau tidak
langsung.

2.Menipu syarikat ketika membuat tuntutan wang yang digunakan seperti tuntutan kos minyak petrol, pembelian alatan untuk syarikat di luar dan lain-lain dengan membuat kos tambahan sendiri.

3.Mengambil rehat tidak sah ketika waktu bekerja.
 Ia akan menyebabkan pendapatan gaji seseorang tidak sepenuh miliknya.

4.Membuat tuntutan kerja lebih masa dengan perancangan.
 Ia pada asalnya adalah harus, tetapi menjadi haram apabila pekerja sengaja melambatkan kerjanya pada waktu biasa, dengan niat untuk melakukan kerja lebih masa atau overtime. Ini ialah salah satu bentuk penipuan.

5.Rasuah dalam membuat pemilihan.

Pegawai yang bertanggungjawab memilih kontraktor untuk iklan, pembersihan, latihan dan lain-lain untuk syarikat atau organisasinya. Sebagai contohnya, pihak pegawai memilih syarikat Z daripada empat syarikat lain yang menghantar quotation kerana syarikat
Z itu berjanji memberikannya sedikit imbuhan ikhlas.
Hukumnya adalah HARAM dan RASUAH dalam Islam.

6.Mencipta quotation sendiri oleh pegawai atau kumpulan pegawai yang diberikan kuasa membuat pemilihan kontraktor untuk syarikat. Dia atau mereka sepakat untuk memberi kepada 1 syarikat yang mereka kenali bukan kerana kualiti dan harganya tetapi kerana sebab-sebab lain. Disebabkan
oleh prosedur syarikat yang memerlukan agar quotation daripada 4 buah syarikat yang lain, pegawai ini telah mencipta beberapa quotation daripada syarikat yang tidak wujud bagi menunjukkan quotationnya adalah yang terbaik.
Hukum adalah HARAM kerana MENIPU.

7.Menaikkan harga. Seorang kakitangan diminta oleh majikan untuk mencari pembekal bahan mentah dan berjaya mencari dengan harga RM1500 tetapi menaikkannya kepada RM 2000, lalu baki RM 500 diambilnya.
Hukumnya adalah HARAM oleh sepakat ulama.

8.Menang Tender Bersyarat. Pegawai diminta oleh majikan mencari kontraktor untuk mengubah suai pejabat atau apa jua aset syarikat. Pegawai itu telah melobi syarikat B kepada majikan disebabkan dia telah mempunyai perjanjian di sebalik tabir dengan pihak syarikat B yang memberikannya izin untuk melabur wang peribadinya dalam syarikat B dengan kadar keuntungan mengikut Islam kononnya. Padahal, jika tiada peluang melabur itu, sudah pasti pegawai itu tidak akan mengempen syarikat B.
Hukum tindakan sebegini adalah HARAM dalam Islam dan ia termasuk dalam RASUAH BENTUK BARU dan berselindung di sebalik aktiviti pelaburan Islam.

9.Tuntutan Palsu. Kakitangan membeli barang keperluan syarikat ataumengisi minyak dengan harga tertentu tetapi berpakat dan memohon pembekal atau stesen minyak mengeluarkan resit dengan jumlah berbeza daripada jumlah pembeliannya. Berbekalkan resit itu, pegawai membuat tuntutan
kepada syarikat dengan harga berlipat kali ganda. Ini yang berlaku dalam kes-kes di atas.
Hukumnya adalah HARAM menurut Islam kerana membuat penipuan kepada syarikat. Pihak pembekal juga berdosa kerana dikira bersubahat mengeluarkan resit berjumlah palsu itu.

10.Resit Harga Ciptaan. Kakitangan membeli barang untuk kegunaan syarikat dari satu kedai, dan kedai tersebut enggan bekerjasama untuk menaikkan harga dalam resit. Bagi meraih keuntungan, pihak pegawai telah mencipta resit sendiri berserta cop palsu.
Hukumnya adalah HARAM dalam islam kerana PENIPUAN.

11.Ambil Untung Sendiri. Pegawai diberi oleh syarikat bajet maksimum sebanyak RM 5000 untuk membeli satu barangan keperluan syarikat. Pegawai berjayamencari di pasaran terbuka barang yang diperlukan dengan hargaRM4000 sahaja. Bagi mendapat manfaat, si pegawai telah berpakat dengan
penjual agar dituliskan harga RM5000 dalam invoice dan baki RM1000 hendaklah diberi kepadanya.
Hukumnya adalah HARAM kerana penipuan dan wang khianat sebagaimana yang disebut oleh Nabi Muhammad S.A.W. Bagaimanapun, jika ia berterus terang dengan majikan sambil memohon sebarang insentif atas kejayaannya mengurangkan kos syarikat kerana kecekapannya mencari barang yang lebih murah, tatkala itu, majikan harus memberikannya jika ia tidak menyalahi mana-mana undang-undang syarikat. Jika tidak, majikan akan mengambil kira kejayaan itu dan membayarnya dalam bonus dan kenaikan gaji apabila sampai waktunya sahaja. Wang yang diperolehi daripada kerja yang telah diberi gaji. Ramai individu yang cuba mendapat side income daripada cara-cara yang disebut tadi, sambil melakukan tugasannya yang wajib. Ingatlah hadis berikut,

Nabi bersabda yang bermaksud:
"Barangsiapa yang telah kami ambil untuk melakukan sesuatu kerja, dan telah ditetapkan baginya sesuatu rezeki (gaji atau upah), maka apa yang diambilnya selepas itu adalah ghulul (pengkhianatan) " (Riwayat Abu Daud)

 http://amal4444.blogspot.com/2009/07/muhasabah-diri-gaji-biar-halal-berkat.html

matematik

BOSS VS LEADER

Selasa, 6 Mei 2014

Sebenarnya mudah!

Sesuatu perkara tu sebenarnya mudah sahaja untuk dibuat tetapi jadi payah kerana malas dan iri hati.

Malas menyebabkan benda yang remeh kelihatan sulit dan terbeban.

Iri hati menjadikan perkara yang mudah dibuat jadi susah dan menyusahkan kerana buat dengan tidak ikhlas dan penuh amarah.

Ahad, 4 Mei 2014

Bila diri difitnah. Diam atau nafikan?



Ya ALLAH
Aku serahkan segala urusanku kepadaMU
andai aku difitnah
Engkaulah juga yang membersihkan
andai aku dihina
Engkaulah juga yang tahu

Kuserahkan kepadaMu
kerana
apa yang terjadi
telah Engkau takdirkan

Aku percaya kepadaMU
kerana yakin
pasti Engkau leraikan
segala apa yang telah tersimpul


FITNAH ITU LEBIH BESAR DARI MEMBUNUH!!! 


MUGHIRAH bin Syu'bah seorang sahabat Nabi SAW yang terkenal sangat cerdik. Beliau selalu menemukan jalan keluar setiap kali berdepan dengan permasalahan yang berat.

Khalifah Umar bin al-Khattab pernah memberinya jawatan amir di Bahrain. Namun kerana rakyat Bahrain tidak menyukai Mughirah, Umar memecat beliau daripada jawatan tersebut, lalu menyuruhnya kembali ke Madinah.

Meskipun keinginan mereka dituruti, namun rakyat bimbang Umar akan berubah fikiran di masa hadapan. Mereka takut Mughirah akan ditugaskan kembali di Bahrain. Justeru, rakyat yang tak berbudi ini membuat rancangan jahat. Mereka berniat memfitnah Mughirah agar imejnya rosak di mata Khalifah Umar.

Ahli Bahrain mengumpulkan wang 100,000 dirham lalu diserahkan kepada seorang laki-laki. Orang ini lalu pergi ke Madinah untuk berjumpa sendiri dengan Khalifah Umar. Di hadapan Umar, laki-laki dari Bahrain itu berkata: “Wahai Amirul mukminin, sesungguhnya Mughirah telah berkhianat. Ia mencuri wang negara sebanyak 100,000 dirham lalu menitipkannya kepadaku." Lalu dia memperlihatkan wang yang dibawanya dan berkata: “Inilah buktinya." Sebagai pemimpin yang adil, Umar segera memanggil Mughirah.

Setelah menceritakan tuduhan tersebut, Umar bertanya kepadanya: “Apa pembelaanmu?" Mughirah menjawab: “Wahai Amirul mukminin, orang ini telah berdusta. Aku tidak menitipkan wang 100,000 dirham kepadanya, akan tetapi 200,000 dirham." Umar bertanya lagi: “Mengapa engkau melakukan perbuatan khianat?" Mughirah menjawab: “Aku terdesak kerana hajat keluargaku, wahai Amirul mukminin." Orang yang membawa cerita dusta itu menjadi ketakutan. Bagaimana tidak, pada saat ini ia malah dituduh mencuri wang 100,000 dirham. Jika tidak dapat menghadirkannya, maka ia pasti dihukum. Tentu sahaja ia tidak memiliki wang sebanyak itu. Orang ini segera berkata: “Tidak, demi Allah, wahai Amirul mukminin. Ia tidak menitipkan sedikitpun wang kepadaku. Sebenarnya aku hanya membuat cerita palsu. Kami rakyat Bahrain tidak menyukai Mughirah dan kami bimbang tuan akan mengembalikannya menjadi amir di negeri kami." Umar bertanya kepada Mughirah: “Apakah yang membuat kamu membuat pengakuan palsu seperti tadi?" Mughirah menjawab: “Orang jahat ini telah berdusta untuk menjatuhkan aku. Maka aku ingin menghinakannya." Kisah ini terdapat dalam beberapa kitab sejarah antaranya, Siyar A’lam al-Nubala karya al-Hafiz Abu Abdillah al-Zahabi.

 Bela diri 

Seorang Muslim memang penyabar, namun bukan bermakna dia mesti berdiam diri apabila difitnah. Dia wajib membela dirinya dan menjelaskan hakikat yang berlaku. Ambil pengajaran daripada kisah Nabi Yusuf dalam al-Quran. Apabila isteri majikannya menuduh baginda merayu beliau, Nabi Yusuf segera menafikan tuduhan tersebut. Dengan tegas beliau menceritakan perkara yang sebenar: Dialah yang merayu diriku! (Yusuf: 26)
 
Seorang mukmin tidak boleh membiarkan dirinya menjadi mangsa fitnah dan kekeliruan. Malah ia mesti menutup segala kemungkinan yang boleh berlaku. Jelaskan duduk perkara yang sebenar sebelum sesiapa tersalah faham.

Pernah satu malam Safiyah mendatangi Rasulullah SAW yang tengah beriktikaf di masjid. Setelah berbincang beberapa saat, isteri Nabi SAW ini bangkit untuk beredar. Baginda turut berjalan untuk mengiringi beliau keluar. Kebetulan dua orang laki-laki berlalu di tempat itu.

Melihat Rasulullah SAW tengah berjalan dengan seorang perempuan, mereka mempercepat langkah untuk menjauh. Rasulullah SAW segera memanggil mereka. Baginda ingin menutup kemungkinan berlaku salah faham di hati mereka. Baginda bersabda: “Ini isteriku Safiyyah binti Huyai."

Baginda bersabda: Sesungguhnya Syaitan mengalir di tubuh manusia seperti aliran darah. Aku bimbang ia akan membisikkan perkara buruk kepadamu. (riwayat al-Bukhari)

Semoga Allah menjaga kita daripada fitnah dan tuduhan palsu. Amin ya rabbal ‘alamin.

__________________________________________________________________________________

MODUL PEREKODAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID | Ganti SPPBS


***LINK YANG TAK BOLEH KLIK BERMAKNA MODUL BELUM ADA
TINGKATAN 1

Panduan Penggunaan Modul Perekodan Perkembangan Pembelajaran MuridKLIK DI SINI




Bahasa MelayuKLIK DI SINI


Bahasa InggerisKLIK DI SINI


Bahasa CinaKLIK DI SINI


Bahasa TamilKLIK DI SINI


Bahasa ArabKLIK DI SINI


Bahasa IbanKLIK DI SINI


Bahasa KadazandusunKLIK DI SINI


MatematikKLIK DI SINI


SainsKLIK DI SINI


Pendidikan Seni VisualKLIK DI SINI


Pendidikan MuzikKLIK DI SINI


Pendidikan Jasmani dan KesihatanKLIK DI SINI


Pendidikan IslamKLIK DI SINI


Pendidikan MoralKLIK DI SINI


Pendidikan SiVik dan KewarganegaraanKLIK DI SINI


SejarahKLIK DI SINI


GeografiKLIK DI SINI


Kemahiran Hidup Bersepadu
          - Kemahiran TeknikalKLIK DI SINI
          - Ekonomi Rumah TanggaKLIK DI SINI
          - PertanianKLIK DI SINI
          - Perdagangan Dan KeusahawananKLIK DI SINI


TINGKATAN 2

Panduan Penggunaan Modul Perekodan Perkembangan Pembelajaran MuridKLIK DI SINI




Bahasa MelayuKLIK DI SINI


Bahasa InggerisKLIK DI SINI


Bahasa CinaKLIK DI SINI


Bahasa TamilKLIK DI SINI


Bahasa ArabKLIK DI SINI


Bahasa IbanKLIK DI SINI


Bahasa KadazandusunKLIK DI SINI


MatematikKLIK DI SINI


SainsKLIK DI SINI


Pendidikan Seni VisualKLIK DI SINI


Pendidikan MuzikKLIK DI SINI


Pendidikan Jasmani dan KesihatanKLIK DI SINI


Pendidikan IslamKLIK DI SINI


Pendidikan MoralKLIK DI SINI


Pendidikan SiVik dan KewarganegaraanKLIK DI SINI


SejarahKLIK DI SINI


GeografiKLIK DI SINI


Kemahiran Hidup Bersepadu
          - Kemahiran TeknikalKLIK DI SINI
          - Ekonomi Rumah TanggaKLIK DI SINI
          - PertanianKLIK DI SINI
          - Perdagangan Dan KeusahawananKLIK DI SINI


TINGKATAN 3

Panduan Penggunaan Modul Perekodan Perkembangan Pembelajaran MuridKLIK DI SINI




Bahasa MelayuKLIK DI SINI


Bahasa InggerisKLIK DI SINI


Bahasa CinaKLIK DI SINI


Bahasa TamilKLIK DI SINI


Bahasa ArabKLIK DI SINI


Bahasa IbanKLIK DI SINI


Bahasa KadazandusunKLIK DI SINI


MatematikKLIK DI SINI


SainsKLIK DI SINI


Pendidikan Seni VisualKLIK DI SINI


Pendidikan MuzikKLIK DI SINI


Pendidikan Jasmani dan KesihatanKLIK DI SINI


Pendidikan IslamKLIK DI SINI


Pendidikan MoralKLIK DI SINI


Pendidikan SiVik dan KewarganegaraanKLIK DI SINI


SejarahKLIK DI SINI


GeografiKLIK DI SINI


Kemahiran Hidup Bersepadu
          - Kemahiran TeknikalKLIK DI SINI
          - Ekonomi Rumah TanggaKLIK DI SINI
          - PertanianKLIK DI SINI
          - Perdagangan Dan KeusahawananKLIK DI SINI


Jangan kata "awak tak faham!"

Kita rasa susah memberi penerangan bila yang tidak faham menekan kita dengan isu yang dia sendiri tak faham.

Kita rasa susah untuk memberi dia faham dan akhirnya kita mengalah dengan mengatakan "awak tak faham".  Mungkin di situ ada emosi sedih dan mungkin juga emosi marah.

Mengapa tidak kita diam seketika mendengar setiap patah yang dia katakan hingga tiada lagi apa yang terbuku.

Kemudian... terangkan apa yang kita ingin nyatakan sebenarnya.

Jumaat, 2 Mei 2014

KEKOSONGAN JAWATAN JURULATIH SENI GRED 29 – 44 (JAWATAN TERBUKA) SECARA PERTUKARAN SEMENTARA DI SEKOLAH SENI MALAYSIA UNTUK TAHUN 2014

Kementerian Pendidikan Malaysia mempelawa calon daripada Pegawai Perkhidmatan Awam atau warganegara Malaysia bukan penjawat perkhidmatan awam yang berkelayakan, berpotensi dan mempunyai komitmen yang tinggi untuk mengisi jawatan Jurulatih Seni Gred 29 – 44 (Jawatan Terbuka) Secara Pertukaran Sementara di Sekolah Seni Malaysia.

IKLAN KEKOSONGAN
BORANG

Penawaran bagi Program Hadiah Latihan Persekutuan (HLP) dan Cuti Belajar Bergaji penuh Tanpa Biasiswa (CBBP TB)

Sukacita dimaklumkan bahawa tawaran bagi program skim Hadiah Latihan Persekutuan Sepenuh Masa (HLP) dan Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa (CBBTB) kepada Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) di peringkat sarjana dan kedoktoran telah dibuka untuk permohonan mulai 25 April (Jumaat)hingga 24 Mei 2014 (Sabtu). Kepada warga Kementerian yang berminat dan berkelayakan, anda boleh memohon secara atas talian di portal rasmi KPM atau sila klik di pautan ini.


Sila pastikan anda telah membaca Pengenalan, Tatacara Permohonan
dan Syarat-syarat Permohonan Program sebelum mengisi Borang Permohonan Online.

PENGENALAN PROGRAM
TATACARA DAN PANDUAN PERMOHONAN
SYARAT-SYARAT PERMOHONAN
PANDUAN MENULIS KERTAS CADANGAN
JENIS-JENIS PENYAKIT KRONIK
SENARAI BIDANG YANG DITAWARKAN
BORANG PERMOHONAN ONLINE
BORANG PERAKUAN DARI KETUA JABATAN
BORANG SENARAI SEMAK

Khamis, 1 Mei 2014

Mrs. Thompson and Teddy Stoddard

As she stood in front of her 5th grade class on the very first day of school, she told the children an untruth. Like most teachers, she looked at her students and said that she loved them all the same. However, that was impossible, because there in the front row, slumped in his seat, was a little boy named Teddy Stoddard.




Mrs. Thompson had watched Teddy the year before and noticed that he did not play well with the other children, that his clothes were messy and that he constantly needed a bath. In addition, Teddy could be unpleasant.

It got to the point where Mrs. Thompson would actually take delight in marking his papers with a broad red pen, making bold X's and then putting a big "F" at the top of his papers.

At the school where Mrs. Thompson taught, she was required to review each child's past records and she put Teddy's off until last. However, when she reviewed his file, she was in for a surprise.


Teddy's first grade teacher wrote, "Teddy is a bright child with a ready laugh. He does his work neatly and has good manners... he is a joy to be around.."

His second grade teacher wrote, "Teddy is an excellent student, well liked by his classmates, but he is troubled because his mother has a terminal illness and life at home must be a struggle."


His third grade teacher wrote, "His mother's death has been hard on him. He tries to do his best, but his father doesn't show much interest and his home life will soon affect him if some steps aren't taken."

Teddy's fourth grade teacher wrote, "Teddy is withdrawn and doesn't show much interest in school. He doesn't have many friends and he sometimes sleeps in class."


By now, Mrs. Thompson realized the problem and she was ashamed of herself. She felt even worse when her students brought her Christmas presents, wrapped in beautiful ribbons and bright paper, except for Teddy's. His present was clumsily wrapped in the heavy, brown paper .That he got from a grocery bag Mrs. Thompson took pains to open it in the middle of the other presents. Some of the children started to laugh when she found a rhinestone bracelet with some of the stones missing, and a bottle that was one-quarter full of perfume.. But she stifled the children's laughter when she exclaimed how pretty the bracelet was, putting it on, and dabbing some of the perfume on her wrist.


Teddy Stoddard stayed after school that day just long enough to say, "Mrs. Thompson, today you smelled just like my Mom used to." After the children left, she cried for at least an hour.


On that very day, she quit teaching reading, writing and arithmetic. Instead, she began to teach children. Mrs. Thompson paid particular attention to Teddy. As she worked with him, his mind seemed to come alive. The more she encouraged him, the faster he responded. By the end of the year, Teddy had become one of the smartest children in the class and, despite her lie that she would love all the children the same, Teddy became one of her "teacher's pets.."


A year later, she found a note under her door, from Teddy, telling* her that she was still the best teacher he ever had in his whole life.

Six years went by before she got another note from Teddy. He then wrote that he had finished high school, third in his class, and she was still the best teacher he ever had in life.


Four years after that, she got another letter, saying that while things had been tough at times, he'd stayed in school, had stuck with it, and would soon graduate from college with the highest of honors. He assured Mrs. Thompson that she was still the best and favorite teacher he had ever had in his whole life.


Then four more years passed and yet another letter came. This time he explained that after he got his bachelor's degree, he decided to go a little further. The letter explained that she was still the best and favorite teacher he ever had. But now his name was a little longer.... The letter was signed, Theodore F. Stoddard, MD.

The story does not end there. You see, there was yet another letter that spring. Teddy said he had met this girl and was going to be married. He explained that his father had died a couple of years ago and he was wondering if Mrs. Thompson might agree to sit at the wedding in the place that was usually reserved for the mother of the groom.


Of course, Mrs. Thompson did. And guess what? She wore that bracelet, the one with several rhinestones missing. Moreover, she made sure she was wearing the perfume that Teddy remembered his mother wearing on their last Christmas together.


They hugged each other, and Dr. Stoddard whispered in Mrs. Thompson's ear, "Thank you Mrs. Thompson for* believing in me. Thank you so much for making me feel important and showing me that I could make a difference."


Mrs. Thompson, with tears in her eyes, whispered back. She said, "Teddy, you have it all wrong. You were the one who taught me that I could make a difference. I didn't know how to teach until I met you."

(For you that don't know, Teddy Stoddard is the Dr. at Iowa Methodist Hospital in Des Moines that has the Stoddard Cancer Wing.)


Warm someone's heart today. . . pass this along. I love this story so very much, I cry every time I read it. Just try to make a difference in someone's life today? tomorrow? Just "do it".


Random acts of kindness, I think they call it?
"Believe in Angels, then return the favor."

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komen