Isnin, 23 April 2012

Contoh eviden PBS Matematik Bab 1 : Nombor bulat

KOD EVIDENCE
PENERANGAN EVIDENCE
TARIKH PENTAKSIRAN
BIDIE1
Membilang, menyebut dan menulis nombor bulat sehingga juta


Soalan :

Tuliskan nombor bulat berikut dengan perkataan.

1)      14              -          
2)      43              -          
3)      504            -          
4)      8239          -          
5)      75038        -          
6)      270568      -          
7)      3547210    -          


KOD EVIDENCE
PENERANGAN EVIDENCE
TARIKH PENTAKSIRAN
B2D1E1

Kenalpasti nilai tempat dan nilai digit nombor bulat sehingga juta



1.Nyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi setiap digit yang bergaris.

Nombor
Nilai tempat
Nilai digit
467


5324


203987


1302457




KOD EVIDENCE
PENERANGAN EVIDENCE
TARIKH PENTAKSIRAN
B3D1E1

Membundarkan nombor bulat





Soalan :

Bundarkan 957 384 kepada :

a)      Ratus ribu yang hampir          : ____________________
b)      Puluh ribu yang hampir          : ____________________
c)      Ribu yang hampir                   : ____________________
d)      Ratus yang hampir                  : ____________________


p/s : soalan ini tidak lengkap. Sepatutnya guru perlu sediakan sekurang-kurangnya 3 soalan untuk 1 eviden.

KOD EVIDENCE
PENERANGAN EVIDENCE
TARIKH PENTAKSIRAN
B3D1E2

Melakukan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi ke atas nombor bulat



1)  Hitung setiap yang berikut:
                                                                                                                       
       a)  i.)   421  +  253   =                      ii)  1234  +   496  =
       b)  i)    424  –  153  =                       ii)  2634 –  451  =

       c)  i)    15  ×  30   =                          ii)  12 × 30 × 27  =

       d)  i)    324 ÷  3  =                            ii)  8052  ÷  14 =
        



Jaw: a)  i)  674     ii) 1730
         b)  i)  271     ii)  2183
         c)  i)  450     ii)  9720
         d)  i)  108     ii) 575  atau  575 baki 2



KOD EVIDENCE
PENERANGAN EVIDENCE
TARIKH PENTAKSIRAN
B4D1E1

Melakukan pengiraan yang melibatkan operasi gabungan termasuk penggunaan kurungan ke atas nombor bulat



Solve the following

  1. 36 x (48 – 15)   









4.   56 ÷ (3 + 4) x 5 








  1. 73 x 30 ÷ 5










5.    193 + 43 x 20 ÷ 2
  1.  403 + 128 ÷ 8(7– 5)
















6.  25 x 2 – 144 ÷ 6(2)













KOD EVIDENCE
PENERANGAN EVIDENCE
TARIKH PENTAKSIRAN
B5D1E1

Menyelesaikan masalah yang melibatkan gabungan operasi nombor bulat, pecahan dan nombor perpuluhan


Solve the following

1.    In a quiz, every participant is required to answer 20 questions. 8 marks are awarded for a correct answer but 3 marks are deducted for a wrong answer. Danish answers 13 questions correctly and Shafizan answers 9 questions correctly. Calculate the difference in their scores.











2.      1240 bulbs are packed equally into 8 boxes. If the cost of each bulb is RM 2.50, find the cost of one box of bulbs.









3.      A farm had 6000 ducks. The farmers sold  of his ducks and earned RM 6.50 for each ducks. How much did the farmer earn?









4.      One dress for a child needs 2metres of cloth. One dress for an adult needs metres of cloth. The price of cloth is RM 9.20 per metre. Calculate the total cost of cloth for 3 dresses of a child and 5 dresses of an adult.















5.      Table below shows the total students in classes A, B, and C and the number of boys in the respective classes.

Class
Total Students
Number of boys
A
30
0.6 of the total
B
42
 of the total
C
36
21

         Find the total number of girls in these three classes. Show your working steps and circle          the correct answer below.













  1.    48                                                       C.   57
  2.    51                                                       D.  62

notakaki : ada soalan yang salah kerana pecahan tidak dapat display dalam blog. Shaz masih lagi belajar cara-cara untuk masukkan pecahan dan fungsi matematik dalam blog.


update terbaru 19 mac 2013 : nak copy soalan, silakanlah. tak payah minta izin pun.  Untuk mudahkan cikgu-cikgu, ada buku-buku PBS yang dijual di pasaran dan di dapati juga bagus untuk rujukan dan dijadikan soalan. 

Sekarang, yang terbaru ada juga perisian untuk membina soalan PBS Tingkatan 1 dan 2. Sangat bagus perisian tu. Sekolah Shaz ada beli, tetapi belum sampai lagi. Bila Shaz dah dapat nanti, Shaz akan kongsikan perisian tu. Macam QuestionBank tapi sangat bagus dari QuestionBank. 
Harga pakej ribu-ribu tapi satu USB tambahan untuk  Tingkatan 1 dan 2 dalam harga RM349 (kalau tak silap)

p/s : bukan nak berniaga. Sekadar nak berkongsi benda tu. Tapi nama perisian dah lupa.

21 ulasan:

  1. assalamualaikum..salam sejahtera..
    sy minta izin nak jadikan ini sebagai contoh..
    terima kasih

    BalasPadam
  2. minta guna eviden B3D1E1 dan B4D1E1. TQ!

    BalasPadam
  3. mau guna.. Minta izin cikgu.. thanks~~ ^_^v

    BalasPadam
  4. Salam...nak tanya, boleh x staplekan semua eviden mengikut bab dan buat cover mcm buat modul....
    Guru akan ajar dan nilai mengikut subtopik pd hari itu. Selepas jwb bbrp instrumen, guru akan kutip balik sebab masih ada instrumen yg belum dijawab/diajar. Sekolah sy staplekan mengikut bab dr bab 1 smpai bab 12. Jadi kami simpan eviden dlm faik ikut bab....eviden yg terbaik barulah kami ceraikan dan letak dlm fail perkembangan murid. Betul ke mcm tu?

    BalasPadam
  5. wsalam. sebenarnya masa kursus dulu, JU tak galakkan macam tu sebab tak mahu soalan bocor....TETAPI, shaz buat je macam yang ila buat tu gak. bab 1 dan bab 2 je yang bg evidens skeping-sekeping. tapi bila dah terasa huru-hara dan hiruk pikuk dgn evidens pelajar yg bterabur, jadi shaz pun staple by chapter. sedikit tersusun.

    bezanya shaz amik evidens terbaik 1 bab terus dari seorang pelajar. Sonang koje.

    BalasPadam
  6. Salam. Minta izin guna cikgu

    BalasPadam
  7. Apa format evidens? Contohnya berapa soalan objektif dan soalan subjektif?

    BalasPadam
  8. evidens tiada format tetap. suka hati cikgu la nak berapa objektif atau brapa subjektif. tahun ni kami buat semua subjektif. tahun depan insyaALLAH akan buat objektif utk band tertentu utk mudahkan semakan.

    BalasPadam
  9. PBS tidak boleh ada unsur meneka. Jika ada tak capai matlamat PBS maka sekaligus soalan objektif amat tidak sesuai. Kalkulator juga tidak boleh digunakan. Kalau boleh guna... juga tak capai matlamat. Matematik tidak semestinya diuji guna pen dan kertas ada beberapa band mudah seperti membilang...membaca...bina model(dalam matematik pun ada) cikgu boleh sekadar tanya dalam kelas. Yang penting instrumen kena ada. Instrumen tu ( bahan atau apa yang cikgu tanya pada budak). Buku latihan boleh digunakan dengan syarat ditanya dan dijawab dalam kelas tak boleh bawa balik rumah. Simpan evidens... ambil yang terbaik saja bagi setiap pelajar. satu je...tak yah byk-byk. kadang-kadang ambil gambar, suara atau video jika rasa perlu(malas? tak dapat dn nak nolong bab tu)

    pelbagai cara soalan (instrumen) boleh ditadbir tak perlu terikat dengan soalan macam bentuk exam. Buat projek, profile atau buat kajian lapangan. Tajuk pepejal geometri misalnya...pelajar saya buat projek...membina model kubus dan kuboid. Dari situ kena tulis laporan ringkas. Cikgu sediakan format sikit...macam isi template yang kita dah siapkan ...dari bina model pelajar terus boleh belajar, nak lukis bentangan, mencari isipadu, tak semestinya buat soalan tanya...soalan tanya...PBS ini dibentuk untuk memudahkan guru mengajar daam masa sama terus boleh menilai. jika terasing-asing...matlamat PBS tak tercapai...tapi bila buat projek , kerja lapangan mesti ada rubrik perskoran ...baru jelas...jemaah nazir pun tak byk tanya. rubrik perskoran sila rujuk website berkenaan...senang dan mudah serta adil dalam menilai pelajar.

    Sebenarnya tak puas hati juga dengan PBS ni...konon nak buat tapi yang tukang bagi kursus kat kita tu macam tak tau apa je...rubrik perskoran pun tak ajar sedangkan PBS ni perlu byk skill ni...para guru kena buang episod markah-markah utk PBS ni...tapi pihak pengurusan sibuk pulak nak suruh beri markah sebab nak bagi nombor. kena bagi kursus lebih kat pihak pengurusan. baru cikgu-cikgu pun clear.

    BalasPadam
  10. kakidar : tq for the info n ideas. ada certain info sama dgn kami kursus tetapi ada juga yg tidak sama. time kursus ari tu, kami diberitahu boleh soalan objektif malah mmg contoh evidens yg dibina tetapi kursus pun objektif. lagi satu, kami juga dimaklumkan boleh guna kalkulator.

    mgenai tidak puas hati ttentang pbs, bab itu pun shaz setuju juga :)

    BalasPadam
  11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  12. salam...mohon guna evidens....tq

    BalasPadam
  13. slam cikgu shaz.... mari lah kita tukar-tukar soalan evidence pbs form 1 maths... sharing is caring... saya tgh cari soalan pbs poligon .bleh tak cikgu send kan ke alamat email saya... x_amsyah@yahoo.com

    BalasPadam
  14. boleh download soalan di sini ---------------> di menu download.

    BalasPadam
  15. nk joint...nk joint....saya baru je jadi ckgu sekolh swasta...harap2 cikgu kat cni dpt tlong sya

    BalasPadam
  16. cikgu, sy nk guna evidence cikgu untuk student sy...insyaALLAH....-tq.guru ganti

    BalasPadam
  17. saya copy soalan ckgu..tq

    BalasPadam
  18. salam....tuan tanah nak copy soalan :))

    BalasPadam
  19. SALAM.. SAYA NK SOALAN PBS MATEMATIK PECAHAN FORM 1.. CG SAYA KATA NK CARI, CARI DI INTERNET.. TP X JUMPA.. BANYAK LAGI SOALAN YG SAYA X DE.. SO BOLEH TOLONG EMAILKAN DI FB SAYA.. NUR ZAHRINA IWANA,, KUALA LUMPUR..

    BalasPadam

Tinggalkan komen jika sudi