Betullah kata pepatah "hendak seribu daya, tak mahu seribu dalih"
Dalam kepayahan dan cabaran melaksanakan PBS Matematik, akhirnya kami (Shaz dan pelajar) dapat menyiapkan semua PBS Matematik dari Bab 1 hingga ke Bab 12 pada minggu lepas.
KOD EVIDENCE | PENERANAGAN EVIDENCE | TARIKH PENTAKSIRAN |
B4D9E1 | Membuat model kubus dan kuboid |
Gambar-gambar di bawah ini, Shaz paparkan di blog sebagai bukti jika nanti ada pemantauan dari pihak atasan kerana Shaz tidak menyimpan semua model kubus dan kuboid pelajar. Hanya yang terbaik sahaja, berada dalam simpanan Shaz manakala yang lain dipulangkan kepada pelajar.
Kelas 1M. B4D9E1 dijalankan pada 29 Ogos 2012 menggunakan hampir 3 waktu matematik. Shaz terpaksa menukar waktu dengan guru memandangkan ramai pelajar tidak dapat menyiapkan model dalam 2 waktu.
Langkah pertama, pelajar melukis bentangan kubus dan kuboid. Arahan dan kaedah diedarkan dalam bentuk lampiran.
Ada kelainan pada bentangan yang dilukis oleh pelajar ini. Memang tidak sama dengan yang diarahkan dalam kertas soalan tetapi boleh diterima.
Ini adalah sebahagian model yang telah siap dibina oleh pelajar.
Kelas 1A . B4D9E1 dijalankan pada 5 September 2012. Pelajar kelas ini mampu menyiapkan dalam 2 waktu sahaja.
Kelas 1Y. B4D9E1 dijalankan pada 11 September 2012 selama 2 waktu kemudiannya disambung lagi esok hari 12 September 2012. Disebabkan telefon Shaz kehabisan bateri pada 11 September jadi Shaz cuma berkesempatan mengambil gambar pada 12 September.
Sebenarnya ramai pelajar yang telah siap pada 11 September, jadi pada 12 September, mereka lebih rileks dan menyiapkan mana yang perlu sahaja.
Ada juga yang buat semula model yang telah siap pada 11 September.
Model yang dibina oleh pelajar ini, Shaz ambil untuk simpanan.
Kerja individu tetapi dibuat dalam kumpulan sambil 'bersantai' dan 'berbual'. Janji kerja siap.
"Kami dah siap. Ini buktinya"
"Kami pun dah siap ler"
Ini antara di antara model yang Shaz cek dan kemudiannya dipulangkan kepada pelajar.
PETUA PENTING :
untuk guru-guru yang belum menjalankan band di atas, pastikan anda menyediakan tong sampah yang besar untuk pelajar-pelajar membuang semua lebihan kertas. Kalau tidak, kelas anda akan dipenuhi dengan pelbagai kertas warna warni di atas lantai.
Kepada semua pelajar : Cikgu ucapkan ribuan terima kasih di atas kerjasama yang diberikan.
Refleksi :
1M dan 1A : 100% pelajar berjaya membina model kubus dan kuboid sendiri mengikut ukuran yang telah diberikan dengan pemantauan guru di dalam kelas.
1Y : 38/39 pelajar berjaya membina model kubus dan kuboid sendiri mengikut ukuran yang telah diberikan dengan pemantauan guru di dalam kelas. Seorang pelajar istimewa gagal membina model.
JADI,
tugas Shaz sekarang adalah menyemak evidens pelajar dan menanda band online sahaja.
hi ckgu shaz... nk tanya...kad manila or bahan2 yg nk bina model tu bdk bwk sndiri atau bagaimana ? soalan / guideline dlm kertas tu ckgu shaz beri setiap pelajar ke ? tq :)
BalasPadam