Label

Tinggalkan pesanan anda di sini!

Khamis, 27 September 2012

Band 5 : Bukan mudah-mudah boleh diberi

Sebelum Shaz bercerita tentang pendapat. Jom kita ulangkaji semula apa kata standard prestasi mengenai tahap-tahap band ini. Perhatikan band 5 meminta kita menilai pelajar yang tahu, faham dan boleh buat dengan BERADAB TERPUJI

KERANGKA STANDARD PRESTASI
BAND
STANDARD
1
Tahu
2
Tahu dan Faham 
3
Tahu, Faham dan Boleh Buat 
4
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab
5
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
6
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali

Bagi menambah lagi kefahaman kita, perhatikan pula tafsiran band secara umum mengenai band-band ini. Isi penting untuk band 5 adalah 'situasi baru, ikut prosedur dan sistematik'
 
TAFSIRAN BAND
BAND
PERNYATAAN BAND
TAFSIRAN
1
TAHU
Murid tahu perkara asas atau boleh 
melakukan kemahiran asas atau memberikan
 respons kepada perkara yang asas.
2
TAHU  DAN FAHAM 
Murid menunjukkan kefahaman untuk
 menukar bentuk komunikasi atau
 menterjemah serta menjelaskan
 apa yang telah dipelajari.
3
TAHU, FAHAM
 DAN BOLEH BUAT 
Murid menggunakan pengetahuan
 untuk melaksanakan sesuatu 
kemahiran dalam satu-satu situasi.
4
TAHU, FAHAM DAN
 BOLEH BUAT DENGAN BERADAB
Murid melaksanakan sesuatu kemahiran 
dengan beradab, iaitu mengikut prosedur
 atau secara sistematik.
5
TAHU, FAHAM DAN
 BOLEH BUAT DENGAN BERADAB TERPUJI
Murid melaksanakan sesuatu kemahiran 
dalam situasi baru, dengan mengikut 
prosedur atau secara sistematik, 
serta tekal dan bersikap positif.
6
TAHU, FAHAM DAN
 BOLEH BUAT DENGAN 
BERADAB MITHALI
Murid mampu menzahirkan idea yang
 kreatif dan inovatif,  mempunyai
 keupayaan membuat keputusan untuk mengadaptasi 
permintaan serta cabaran dalam
 kehidupan seharian serta boleh
 berbicara untuk mendapatkan dan 
menyampaikanmaklumat menggunakan
 ayat yang sesuai secara bertatasusila dan
 menjadi contoh secara tekal.

BAND
PERNYATAAN STANDARD
1
Tahu pengetahuan asas matematik.
2
Tahu dan faham konsep dalam matematik.
     3
Tahu, faham dan boleh menggunakan kemahiran asas matematik.
4
Tahu, faham dan boleh menyelesaikan masalah matematik secara sistematik.
5
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran matematik dalam 
menyelesaikan masalah yang kompleks dengan menggunakan pelbagai kaedah.
6
Menguasai dan mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran matematik 
secara kreatif, inovatif dan berkesan.


Dalam subjek matematik : band 5 menyebut 'masalah yang kompleks' dengan pelbagai kaedah. 

Jadi,
1. Adakah bermakna masalah yang tidak kompleks tidak boleh digunakan pakai untuk band5?
-Jawapan : Ya. Soalan aras mudah tidak sesuai untuk band5. Bermakna guru perlu mengubal soalan yang susah untuk band5.
 
2. Adakah pelajar perlu menunjukkan lebih dari satu kaedah penyelesaian matematik bagi satu-satu soalan? 
 -Jawapan : Tidak. Tetapi digalakkan kaedah berbeza untuk setiap soalan bagi menunjukkan kepelbagaian kaedah.

3.Bolehkah pelajar yang dibantu oleh guru  dengan penerangan soalan dan penerangan jalan kira diberikan band5?
-Jawapan : Of course NOT. 


p/s : jawapan mungkin berbeza mengikut taklimat masing-masing

 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan komen jika sudi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komen