KOD EVIDENCE
|
PENERANGAN EVIDENCE
|
TARIKH PENTAKSIRAN
|
BIDIE1
|
Membilang, menyebut dan menulis nombor bulat sehingga juta
|
Soalan :
Tuliskan nombor bulat berikut dengan perkataan.
1) 14 -
2) 43 -
3) 504 -
4) 8239 -
5) 75038 -
6) 270568 -
7) 3547210 -
KOD EVIDENCE
|
PENERANGAN EVIDENCE
|
TARIKH PENTAKSIRAN
|
B2D1E1
|
Kenalpasti nilai tempat dan nilai digit nombor bulat sehingga juta
|
1.Nyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi setiap digit yang bergaris.
Nombor
|
Nilai tempat
|
Nilai digit
|
467
| ||
5324
| ||
203987
| ||
1302457
|
KOD EVIDENCE
|
PENERANGAN EVIDENCE
|
TARIKH PENTAKSIRAN
|
B3D1E1
|
Membundarkan nombor bulat
|
Soalan :
Bundarkan 957 384 kepada :
a) Ratus ribu yang hampir : ____________________
b) Puluh ribu yang hampir : ____________________
c) Ribu yang hampir : ____________________
d) Ratus yang hampir : ____________________
p/s : soalan ini tidak lengkap. Sepatutnya guru perlu sediakan sekurang-kurangnya 3 soalan untuk 1 eviden.
KOD EVIDENCE
|
PENERANGAN EVIDENCE
|
TARIKH PENTAKSIRAN
|
B3D1E2
|
Melakukan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi ke atas nombor bulat
|
1) Hitung setiap yang berikut:
a) i.) 421 + 253 = ii) 1234 + 496 =
b) i) 424 – 153 = ii) 2634 – 451 =
c) i) 15 × 30 = ii) 12 × 30 × 27 =
d) i) 324 ÷ 3 = ii) 8052 ÷ 14 =
Jaw: a) i) 674 ii) 1730
b) i) 271 ii) 2183
c) i) 450 ii) 9720
d) i) 108 ii) 575 atau 575 baki 2
KOD EVIDENCE
|
PENERANGAN EVIDENCE
|
TARIKH PENTAKSIRAN
|
B4D1E1
|
Melakukan pengiraan yang melibatkan operasi gabungan termasuk penggunaan kurungan ke atas nombor bulat
|
Solve the following
|
4. 56 ÷ (3 + 4) x 5
|
|
5. 193 + 43 x 20 ÷ 2
|
|
6. 25 x 2 – 144 ÷ 6(2)
|
KOD EVIDENCE
|
PENERANGAN EVIDENCE
|
TARIKH PENTAKSIRAN
|
B5D1E1
|
Menyelesaikan masalah yang melibatkan gabungan operasi nombor bulat, pecahan dan nombor perpuluhan
|
Solve the following
notakaki : ada soalan yang salah kerana pecahan tidak dapat display dalam blog. Shaz masih lagi belajar cara-cara untuk masukkan pecahan dan fungsi matematik dalam blog.
update terbaru 19 mac 2013 : nak copy soalan, silakanlah. tak payah minta izin pun. Untuk mudahkan cikgu-cikgu, ada buku-buku PBS yang dijual di pasaran dan di dapati juga bagus untuk rujukan dan dijadikan soalan.
Sekarang, yang terbaru ada juga perisian untuk membina soalan PBS Tingkatan 1 dan 2. Sangat bagus perisian tu. Sekolah Shaz ada beli, tetapi belum sampai lagi. Bila Shaz dah dapat nanti, Shaz akan kongsikan perisian tu. Macam QuestionBank tapi sangat bagus dari QuestionBank.
Harga pakej ribu-ribu tapi satu USB tambahan untuk Tingkatan 1 dan 2 dalam harga RM349 (kalau tak silap)
p/s : bukan nak berniaga. Sekadar nak berkongsi benda tu. Tapi nama perisian dah lupa.
p/s : bukan nak berniaga. Sekadar nak berkongsi benda tu. Tapi nama perisian dah lupa.
assalamualaikum..salam sejahtera..
BalasPadamsy minta izin nak jadikan ini sebagai contoh..
terima kasih
minta guna eviden B3D1E1 dan B4D1E1. TQ!
BalasPadammau guna.. Minta izin cikgu.. thanks~~ ^_^v
BalasPadamSalam...nak tanya, boleh x staplekan semua eviden mengikut bab dan buat cover mcm buat modul....
BalasPadamGuru akan ajar dan nilai mengikut subtopik pd hari itu. Selepas jwb bbrp instrumen, guru akan kutip balik sebab masih ada instrumen yg belum dijawab/diajar. Sekolah sy staplekan mengikut bab dr bab 1 smpai bab 12. Jadi kami simpan eviden dlm faik ikut bab....eviden yg terbaik barulah kami ceraikan dan letak dlm fail perkembangan murid. Betul ke mcm tu?
wsalam. sebenarnya masa kursus dulu, JU tak galakkan macam tu sebab tak mahu soalan bocor....TETAPI, shaz buat je macam yang ila buat tu gak. bab 1 dan bab 2 je yang bg evidens skeping-sekeping. tapi bila dah terasa huru-hara dan hiruk pikuk dgn evidens pelajar yg bterabur, jadi shaz pun staple by chapter. sedikit tersusun.
BalasPadambezanya shaz amik evidens terbaik 1 bab terus dari seorang pelajar. Sonang koje.
Salam. Minta izin guna cikgu
BalasPadamwsalam...silakan
PadamApa format evidens? Contohnya berapa soalan objektif dan soalan subjektif?
BalasPadamevidens tiada format tetap. suka hati cikgu la nak berapa objektif atau brapa subjektif. tahun ni kami buat semua subjektif. tahun depan insyaALLAH akan buat objektif utk band tertentu utk mudahkan semakan.
BalasPadamPBS tidak boleh ada unsur meneka. Jika ada tak capai matlamat PBS maka sekaligus soalan objektif amat tidak sesuai. Kalkulator juga tidak boleh digunakan. Kalau boleh guna... juga tak capai matlamat. Matematik tidak semestinya diuji guna pen dan kertas ada beberapa band mudah seperti membilang...membaca...bina model(dalam matematik pun ada) cikgu boleh sekadar tanya dalam kelas. Yang penting instrumen kena ada. Instrumen tu ( bahan atau apa yang cikgu tanya pada budak). Buku latihan boleh digunakan dengan syarat ditanya dan dijawab dalam kelas tak boleh bawa balik rumah. Simpan evidens... ambil yang terbaik saja bagi setiap pelajar. satu je...tak yah byk-byk. kadang-kadang ambil gambar, suara atau video jika rasa perlu(malas? tak dapat dn nak nolong bab tu)
BalasPadampelbagai cara soalan (instrumen) boleh ditadbir tak perlu terikat dengan soalan macam bentuk exam. Buat projek, profile atau buat kajian lapangan. Tajuk pepejal geometri misalnya...pelajar saya buat projek...membina model kubus dan kuboid. Dari situ kena tulis laporan ringkas. Cikgu sediakan format sikit...macam isi template yang kita dah siapkan ...dari bina model pelajar terus boleh belajar, nak lukis bentangan, mencari isipadu, tak semestinya buat soalan tanya...soalan tanya...PBS ini dibentuk untuk memudahkan guru mengajar daam masa sama terus boleh menilai. jika terasing-asing...matlamat PBS tak tercapai...tapi bila buat projek , kerja lapangan mesti ada rubrik perskoran ...baru jelas...jemaah nazir pun tak byk tanya. rubrik perskoran sila rujuk website berkenaan...senang dan mudah serta adil dalam menilai pelajar.
Sebenarnya tak puas hati juga dengan PBS ni...konon nak buat tapi yang tukang bagi kursus kat kita tu macam tak tau apa je...rubrik perskoran pun tak ajar sedangkan PBS ni perlu byk skill ni...para guru kena buang episod markah-markah utk PBS ni...tapi pihak pengurusan sibuk pulak nak suruh beri markah sebab nak bagi nombor. kena bagi kursus lebih kat pihak pengurusan. baru cikgu-cikgu pun clear.
kakidar : tq for the info n ideas. ada certain info sama dgn kami kursus tetapi ada juga yg tidak sama. time kursus ari tu, kami diberitahu boleh soalan objektif malah mmg contoh evidens yg dibina tetapi kursus pun objektif. lagi satu, kami juga dimaklumkan boleh guna kalkulator.
BalasPadammgenai tidak puas hati ttentang pbs, bab itu pun shaz setuju juga :)
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamsalam...mohon guna evidens....tq
BalasPadamslam cikgu shaz.... mari lah kita tukar-tukar soalan evidence pbs form 1 maths... sharing is caring... saya tgh cari soalan pbs poligon .bleh tak cikgu send kan ke alamat email saya... x_amsyah@yahoo.com
BalasPadamboleh download soalan di sini ---------------> di menu download.
BalasPadamnk joint...nk joint....saya baru je jadi ckgu sekolh swasta...harap2 cikgu kat cni dpt tlong sya
BalasPadamcikgu, sy nk guna evidence cikgu untuk student sy...insyaALLAH....-tq.guru ganti
BalasPadamsaya copy soalan ckgu..tq
BalasPadamsalam....tuan tanah nak copy soalan :))
BalasPadamSALAM.. SAYA NK SOALAN PBS MATEMATIK PECAHAN FORM 1.. CG SAYA KATA NK CARI, CARI DI INTERNET.. TP X JUMPA.. BANYAK LAGI SOALAN YG SAYA X DE.. SO BOLEH TOLONG EMAILKAN DI FB SAYA.. NUR ZAHRINA IWANA,, KUALA LUMPUR..
BalasPadamSILAP TU KUALA KANGSAR..
Padam