Salam...
Shaz sedikit keliru mengenai pelaksanaan PBS ni.
sewaktu kursus, JUN memberitahu bahawa
1) evidens sebolehnya dalam kertas A4
2) satu kod evidens satu keping kertas.tidak boleh beberapa kod evidens dalam satu keping kertas
3) boleh guna buku latihan, tetapi buku itu perlu disimpan oleh guru dan tidak boleh dibawa pulang oleh pelajar. buku tu adalah buku khas PBS. jika dimasukkan dalam fail showcase guru mesti fotostat
4) tidak boleh guna buku kerja kerana dalam buku kerja sudah ada soalan menyebabkan soalan bocor.
5) mesti mengulang kembali PBS utk bab 1 hingga bab yang lain. (kerana sewaktu kursus rata-rata guru telah mengajar hingga bab 5.
6) bilangan soalan sekurang-kurangnya 3 soalan. jika ada pelajar salah, mesti mengulangi sehingga 3 kali sebelum disahkan pelajar itu gagal.
Sekarang, daripada JUN dan guru-guru negeri lain.
1) menggunakan buku latihan pelajar. mencampur adukkan dengan nota dan latihan yang lain. pelajar bawa pulang ke rumah. guru pula boleh mencatat di fail pkembangan individu pelajar bahawa 'evidens berada dalam buku latihan pelajar'
2) menggunakan buku kerja untuk melaksanakan PBS.
3) tidak perlu fotostat evidens utk dimasukkan dlm fail showcase, sekadar buat catatan sahaja di mana evidens pelajar berada.
4) utk bab 1 dan bab yang tertinggal, guru hanya perlu menanda band pada latihan dalam buku latihan yang telah dibuat oleh pelajar pada awal tahun. Bermakna tidak perlu mengulanginya.
5) satu soalan sudah memandai. Jika pelajar salah dalam band 1-band 3 boleh dikira betul dan diterima tanpa perlu pengulangan.
Bagaimana dengan cara di sekolah cikgu? Di sekolah Shaz, semua subjek menggunakan helaian A4 untuk PBS. Tiada guru menggunakan buku latihan. Bermakna juga, guru menyediakan soalan sendiri dan tidak menggunakan buku kerja.