Label

Tinggalkan pesanan anda di sini!

Selasa, 20 November 2012

Kereta guru kemalangan





                                                             
Kemalangan. Mungkin perkara biasa. Tiada apa yang istimewa dengan tajuk "kereta guru kemalangan" ini.

Kemalangan ini berlaku pada 13 November 2012 di Sarawak. Guru yang terbabit adalah seorang guru wanita dan semasa kemalangan dia dan bayinya yang berusia 9 bulan berada di dalam kereta tersebut.Alhamdullillah. Kedua-dua mereka selamat.

Kejadian berlaku sewaktu guru wanita  tersebut perlu ke sekolah untuk bertugas bergilir-gilir menjaga sekolah pada waktu cuti persekolahan. Beliau dilanggar dari belakang oleh sebuah lori kontena.

Kenapa bersama bayi? Mana suami?

Untuk pengetahuan pembaca, suami guru tersebut bekerja di Semenanjung. Sejak habis pantang, guru wanita itu membawa bersama bayinya yang ketika itu berusia 3 bulan ke Sarawak kerana tiada sedara mara yang boleh menjaga bayinya.

Di Sarawak pula, guru tersebut mengajar di penempatan tiada orang Islam dan menyukarkan beliau mencari pengasuh anaknya. Akhirnya beliau terpaksa membawa bersama anaknya setiap kali ke sekolah. Mengajar bersama anak di sekolah. Bayangkan kesusahan guru yang juga bergelar ibu ini. Bagaimana seorang bayi yang berusia 3 bulan berada di sekolah 7 hingga 8 jam setiap hari?

Pertukaran? Egtukar? ... sedih kerana guru itu gagal dalam pertukaran sesi Januari 2013 dan juga pertukaran-pertukaran yang dimohon bertahun-tahun dahulu.

Masih ingat tak kisah seorang guru wanita di Perak  yang meninggal di sisi bayinya yang baru berusia 9 bulan tanpa suami di sisi? Itulah yang bermain di fikiran guru wanita ini. Sendirian di bumi Sarawak yang jauh dari suami dan keluarga. Hanya kapal terbang yang menjadi penghubung. Bayangkan jika berlaku kecemasan.

Duhai KPM, majikan kami : tunduklah tengoklah mereka yang berjauhan dengan suami dan anak-anak. Fahamilah penderitaan mereka. Berilah peluang untuk mereka tinggal bersama keluarga.


2 ulasan:

  1. Salam! Jika guru tk boleh fahami guru, lantik saja PTD uruskan. Mereka mgkin lebih simpati pada situasi begini. Yg guru tu, hntar balik sekolah, boleh kurangkan waktu mengajar guru lain.

    BalasPadam

Tinggalkan komen jika sudi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komen