Label

Tinggalkan pesanan anda di sini!

Khamis, 4 April 2013

Oh APDM lagi!



Semalam, Shaz beria-ia bercerita panjang tentang APDM dan dengan yakin Shaz nyatakan sudah siap 95%

Hari ini, sekali lagi, guru kelas diedarkan dengan maklumat pendapatan ibubapa dan diminta menyiapkan pendapatan ibubapa. Kelas Shaz di dapati ada satu maklumat ibu yang Shaz perlu betulkan.

Rupanya mengenai 'tiada data pendapatan'

Shaz ada seorang pelajar yang ibubapanya bercerai. Dia dijaga oleh bapanya sahaja dan ibunya pula menghilangkan diri. Jadi, pada ruangan ibu/penjaga kedua Shaz tick pada tiada data pendapatan kerana tiada maklumat mengenai ibu pelajar tersebut.



Rupanya SALAH. Jika tick pada tiada data pendapatan, guru kelas dianggap belum menyiapkan APDM dan perlu taip RM 0 seperti gambar di bawah. Barulah dikira siap.


Samakah RM 0 dengan tiada data pendapatan? Tentulah tidak sama. Pendapatan ibu pelajar tersebut memang tidak diketahui dan bukannya diketahui RM0.

RM 0 sesuai untuk ibu yang tidak bekerja dan hanya sebagai surirumah tangga sahaja. 

Jika tick pada 'tiada data pendapatan' dikira sebagai tidak siapkan APDM, jadi apa gunanya pihak admin APDM mewujudkan ruang tersebut?

Pelikkan?

Bila sudah nyawa-nyawa ikan dengan tarikh akhir data pelajar diperlukan barulah SU nak bagitau guru-guru kelas tentang apa yang perlu ditanda dan apa yang tak boleh ditanda. Orang yang bijak IT pun akan tersalah tanda apatah lagi kami ni yang cuma menurut perintah.

sistem dah betul, tapi kita yang melaksanakan menjadikan sistem itu payah bebenor.

Harap-harap APDM ni tiada bermasalah lagi. Tunggu cuma untuk isi tarikh kemasukkan semasa yang asyik hilang. Sekarang, nak tanda band di SPPBS pula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan komen jika sudi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komen