Label

Tinggalkan pesanan anda di sini!

Ahad, 17 Mac 2013

Cerita Pengarah JPWPKL mengenai PBS 2012

Pentadbir sekolah Shaz ada dipanggil untuk mesyuarat PBS. Di dalam mesyuarat tu ada dipaparkan band-band pelajar bagi tahun 2012 untuk semua sekolah di KL. 

Apabila bercerita mengenai band PBS Matematik, pengarah memberitahu dia pening dan pelik kerana ada sekolah yang memberikan hanya band 5 dan band 6 kepada semua pelajarnya, ada sekolah yang hanya memberikan band 1, band 2 dan band 3 kepada pelajar. Kemudian, band pelajar dibandingkan pula dengan markah peperiksaan pelajar. Dari situ boleh dilihat perbezaan band dan markah pelajar. Memang ada yang tidak selaras. Namun, pengarah tidak nafikan ada sekolah yang dilihat berada di landasan PBS yang betul.

Apa yang boleh dikatakan oleh pengarah, samalah seperti yang Shaz ikuti kursus tahun lepas "band 6 matematik hanya untuk pelajar genius. Untuk pelajar yang boleh mengeluarkan rumus dan formula sendiri, bukan dari sumber guru seperti Adi Putra"

Terus terang Shaz katakan, sekolah Shaz tiada seorang pun pelajar yang dapat band 6 matematik tahun lepas dan ada pelajar yang dapat band 1 tahun lepas kerana pelajar-pelajar tersebut memang lemah ataupun sebab kes ketidakhadiran yang sangat teruk.

Subjek lain yang mendapat perhatian adalah PBS PJPK 2012 yang menyaksikan rata-rata pelajar di KL mendapat band 1 hingga 3 sahaja. TETAPI, di sekolah Shaz, ada pelajar yang dapat hingga band 5.

TIPS memberikan band pelajar : 
Bandingkan keputusan peperiksaan pelajar dengan band. Jika semasa peperiksaan atau ujian, markah yang diperolehi oleh pelajar tersebut E, maka tidak logik pelajar itu boleh diberi band 6 mahupun band 5, kan? 

Kenapa perlu banding? 
Kerana kita sediamaklum, perjalanan PBS dalam kelas bukanlah seperti perjalanan peperiksaan yang tidak memberikan peluang kepada pelajar meniru dan berbincang. Sedangkan PBS, pelajar bebas untuk berbincang, boleh buat kerja di rumah dan guru boleh menggunakan kerjarumahnya untuk band. Sedangkan di rumah mungkin ada orang lain yang tolong buatkan. Apabila pelajar salah, guru mesti beri peluang kepada pelajar untuk betulkan setelah guru ajar semula topik yang pelajar salah. 

Jika sekolah sudah tidak menjalankan peperiksaan atau ujian? 
Guru  gunakanlah inisiatif sendiri untuk jalankan ujian. Apa-apapun, cikgu kenal pelajar cikgu. Cikgu mesti tahu tahap pencapaian sebenar pelajar cikgu.

Nasib baik sekolah Shaz tetap jalankan peperiksaan.

2 ulasan:

  1. habis kalau band 1,2 or 3 kalau kita nak buat guna formula sendiri boleh tak? tkut cikgu tk paham dgn formula tu tapi jwpn sama

    BalasPadam
  2. Klu guna formula sendiri... yg confirm mmg pnemuan baru..belum ada org yg guna so terus consider band 6. Tetapi utk dpt band 6 tu tetap kena lepas sampai band 5 dulu

    BalasPadam

Tinggalkan komen jika sudi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Komen